Foals – „Holy Fire”
Release date: 11/02/2013
Label: Transgressive
AMG rating: 8/10
Pirms ķerties klāt jaunajam Foals albumam „Holy Fire”, joka pēc
nolēmu sarindot pleilistē visus grupas singlus un noklausīties tos hronoloģiskā
secībā. Ja grupas daiļrade Jums ir sveša, tas ir ideāls veids 40 minūtēs izsekot
Foals skanējuma pakāpeniskajai, bet konsekventajai maiņai.
Kad 2008.gadā pieci jaunieši
no Oksfordas debitēja ar albumu „Antidotes”, īsu, bet diezgan spožu uzplaukumu
piedzīvoja mūzikas stils ar man ne īsti saprotamu terminu „math-rock”. Foals
tolaik nereti minēja kā populāru piemēru šim eksperimentālās rokmūzikas
atzaram, bet jau tad bija skaidrs, ka ne tas ir apvienības mērķis, nedz arī
viņi tur taisās palikt. Paklausieties kaut vai melodisko un eksplozīvo plates
trešo singlu „Olympic Airways”! Vēl skaudrāk šī iezīme, ka grupas plāni
sniedzas tālāk par šauras underground blices statusu, iezīmējās sekojošajā
2010.gada albumā „Total Life Forever”. Šī albuma lielākā burvība gan bija
smeldze un dziļums, taču kopējais skanējums neradīja šaubas – Foals tuvojas
stadioniem.
Par lieliem plāniem liecina
arī „Holy Fire” piesaistītie producenti, kas komentārus neprasa – Flods un
Alans Molders. Abu kontā ir tik daudz ietekmīgu ierakstu, ka ar abu roku
pirkstiem, ja vien neesat mutants, nepietiks. Albuma pirmās ierakstu sesijas
gan notika 2011.gada sākumā Austrālijā kopā ar producentu Džono Mā. Taču tā
vairāk kalpojusi kā iesildīšanās, viss „Holy Fire” gala materiāls ierakstīts
2012.gadā Londonā kopā ar minētajiem mūzikas smagsvariem un speciāli albumam
iegādātiem veciem sintezatoriem, sempleriem un bungu mašīnām, kas līdz tam
Foals bija svešas. Kvinteta solists Janis Filipakis intervijā NME vēl piebilda,
ka viena no izmaiņām jaunā albuma sakarā esot, ka tagad grupa daudz mazāk
patērējot marihuānu...
„Lielāk, plašāk, himniskāk” ir ļoti bīstams virziens grupai, kas
drīzāk pieder mūzikas gardēžu ēdienkartei nekā čārtu tabulu iekarotājiem. Mēs
taču labi atceramies, kas notika ar Kings of Leon, The Killers un gala beigās
arī ar Muse. Tieši tamdēļ vēl lielāku apbrīnu raisa tās grupas, kas, izvēloties
šo „stadionu ceļu”, tomēr pamanās neiebraukt auzās, un faktiski vienīgais, ko „Holy
Fire” sakarā var pārmest Foals, ir, ka tas brīžiem pat punkts punktā seko
„Total Life Forever” shēmai. Pāris hīti, ar ko piepildīt komcerstaciju raidlaikus
(šeit „My Number”, „Bad Habit”), smeldzes pilni lēnie ar tendenci „uzsprāgt”
beigās (šeit „Late Night” un „Milk & Black Spiders”) un kāds pārsteigumiņš
(šeit roķīgais pirmais singls „Inhaler”).
Atgriežoties pie sākumā
minētā, Foals jau sen nedrīkst salīdzināt ar neatkarīgo mūzikas scēnu, un, ja
to nedara, šis ir sasodīti profesionāli, pārliecinoši katrā detaļā nostrādāts
darbs, kas tik un tā joprojām izklausās pēc rokgrupas, nevis nopulēta, tikai
masām paredzēta produkta. Foals un, galvenais, grupas līderim Janim Filipakim
nav manāms izteikts egocentrisms un uzmanības trūkums, kas, manuprāt, šo albumu
palīdz darīt siltāku. Šeit ir tradicionāli stadionu piepildīšanas paņēmieni,
sākot jau ar plašo skanējumu, taču šeit nav ārišķības. Drīzāk dabiska, loģiska
pilnveidošanās, kas nevienā brīdī nešķiet darīta piespiedu kārtā.
Nākamais albums Foals būs
grūts. Gandrīz vai „to be or not to be”.
Ja „Holy Fire” izaugsmei tiks pievienotas kādas trīs četras epohālas,
monumentālas kompozīcijas (tādu trūkums ir iemesls, kāpēc nevaru ielikt šai platei
augstāku atzīmi), grupa var nodrošināt sev ierakstu mūzikas vēstures grāmatās
ar zeltītāko pildspalvu. Ja nē, būs grūti. Mūzikas kritiķi mēdz būt nežēlīgi. „Bet par to domāsim rīt,” teica kāda sen
mirusi dāma. Pagaidām varam baudīt, iespējams, labāko britu rokmūzikas albumu 2013.gadā.