07 aprīlis, 2012

3 CLASSIC HITS (MARCH 1997; 2002; 2007)

Šogad, kad AMGmusic svinēs jau 16 gadu jubileju, turpināsim ik mēnesi ielūkoties AMGmusic klasisko hītu rindās. Proti, celsim galdā dziesmas, kuras konkrētajā mēnesī atradās AMG topa 1.vietā precīzi pirms piecpadsmit, desmit un pieciem gadiem. Marts bijis visai interesants gan 1997., gan 2002., gan arī 2007.gadā.

MARTS 1997:

1.vieta: George Michael – „I Can’t Make You Love Me” [Virgin]

Ja AMGmusic sadaļai „Klasiskais Hīts” sekojat līdzi regulāri, tad noteikti atceraties, ka pirms mēneša runājām par Džordža Maikla singlu „Older”, kas bija 1.vietā AMGmusic pirms piecpadsmit gadiem februārī. Jau tolaik pieminēju, ka lielus panākumus guva arī šī singla b-puses skaņdarbs – kaverversija Bonijas Raitas dziesmai „I Can’t Make You Love”. Tad nu, lūk, vienu Džordža Maikla dziesmu 1.vietā nomainīja... cita Džordža Maikla dziesma, turklāt no viena un tā paša singla. Tolaik singlus Latvijā nopirkt bija ārkārtīgi sarežģīti (par internetu vispār nerunāsim!), tamdēļ nudien vairs neatceros, kur un kā tiku pie šīs b-puses, bet tās liriskā noskaņa un sentimentālais teksts „Cause I can’t make you love me / If you don’t”, pieplusojot tā laika Džordža Maikla kultu AMGmusic, šis bija paredzams numur viens, apsteidzot gan minēto „Older”, gan James „She’s a Star”, kas arī tolaik pie mums bija liels hīts.


MARTS 2002:

1.vieta: Jason Downs – „Cherokee” (Stephane K & John Creamer Remix) [Jive]

Ja Jūs man 2002.gadā jautātu, kas ir Džeisons Dauns, man nebūtu atbildes. Arī tagad es to zinu, tikai pateicoties „mātei gūglei”. Proti, viņš ir amerikāņu/īru mūziķis ar čirokī cilts saknēm, kurš izdevis divus albumus un darbojas arī kā aktieris. Taču tam nav NEKĀDAS nozīmes. Jo tam, ka viņa skaņdarbs „Cherokee” atradās 1.vietā AMGmusic topā pirms desmit gadiem, nav liela sakara ar pašu mūziķi. 2002.gada pavasaris uzsāka milzīgu house mūzikas invāziju AMGmusic topos un lielā mērā par to jāpateicas tieši Ņujorkas progressive house duetam Stephane K & John Creamer. Nekad mūžā neaizmirsīšu to piektdienas vakaru, kad, sēdēdams mājās, biju ieslēdzis tiešo translāciju no tolaik kulta kluba Nautilus, kur DJ Raivis uzlika šo skaņdarbu, neko pat nepaskaidrodams. Es gluži vai apstulbu no dzirdētā un stundām ilgi internetā mēģināju izdibināt, ko tikko dzirdēju. Vienīgais atslēgas vārds bija „Cherokee”. Veselai rindai rakstu par šo indiāņu cilti man nācās iziet cauri, līdz atradu, kur un kā šo singlu var iegādāties. Šis remikss pavisam noteikti ir liekams AMGmusic Klasisko Dziesmu sarakstā, jo tas mainīja daudz ko. Mainīja manu uztveri uz daudziem gadiem. Un tirpiņas skrien arī pēc desmit gadiem, kad singla vāciņš jau ir gana nobružājies.


MARTS 2007:

1.vieta: Kosheen – „Overkill” [Moksha Recordings]

Pēc satriecošā Kosheen debijas albuma „Resist” 2001.gadā, kas kļuva par kulta albumu AMGmusic nometnē uz vismaz gadu, ar lielu vilšanos sagaidījām turpinājumu – 2003.gada plati „Kokopelli”. Iespējams, tamdēļ ar lielu sajūsmu 2007.gada pavasarī uzņēmām jaunāko trijotnes singlu „Overkill”, kas ieskandināja grupas trešo albumu „Damage”. Likās, ka Kosheen mēģina atgriezties pie deju mūzikas saknēm, taču diemžēl vēlāk, noklausoties jau albumu, atkal atnāca vilšanās, jo „Damage” izrādījās vēl čābīgāks par „Kokopelli”. Taču jebkurā gadījumā „Overkill” bija liels hīts AMGmusic pirms pieciem gadiem, kurš man, nez kāpēc, stipri atgādina vienu ballīti, kurā es pirmoreiz noskūpstīju savu lielo mūža mīlestību. Tovakar biju atbildīgais par mūziku, un šo dziesmu uzliku laikam kādas trīs reizes. ;) Neviens gan tāpat to nemanīja, jo tādu alkohola patēriņu vienā vakarā es vairs neatceros. Bet labi, ne par to ir stāsts. Vēsturi neizmainīsi, un Kosheen ar „Overkill” kļuva par 2007.gada Marta #1, apsteidzot Bat For Lashes „Prescilla” un The Rakes „We Danced Together”.

06 aprīlis, 2012

MARTS 2012: Top 20


Sveiciens!

#StillOnMedicine #StillOnMedicine #StillOnMedicine #StillOnMedicine #StillOnMedicine #StillOnMedicine #StillOnMedicine... Tici man, Tu neesi vienīgais, kam šis heštegs ir apnicis. Kritieni un celšanās bija arī martā un, ņemot vērā dažus zīmīgus datumus, noteikti būs arī Aprīlī. Tomēr mūzika kā tāds dzinējspēks spiež neapstāties un turpināt šo jauko nodarbi. Un martā bija, ko klausīties!

Tā kā vienu nedēļu šī gada martā sanāca izlaist augstāk minēto kritienu dēļ, šoreiz sanāca trīs nedēļas izlases četru vietā. Bet ar visu to AMGmusic fonotēkā iepeldēja 75 jauni gabali, no kuriem apaļi desmit iekļuva t.s. „A-LISTē” jeb gada labāko singlu sarakstā. Šie un vēl desmit tad arī sastāda AMGmusic Marta Top 20.

Šoreiz mazas un, cerams, patīkamas izmaiņas AMGmusic topu sakarā. Proti, šoreiz nelikušu pie katras dziesmas linku no YouTube vai SoundCloud, bet tā vietā piedāvāju Jums noklausīties AMGmusic Top 20 vienā miksā, kas augšupielādēts hulkshare.com vietnē. Tādējādi Jums ir divas iespējas – varat to vienā mierā noklausīties šeit pat vai arī lejupielādēt savā datorā, ierakstīt diskā un noklausīties, piemēram, braucot nelielā ceļojumā.


Darbi sakrājušies daudz, tāpēc vairāk ne vārda. Zemāk AMGmusic Marta Top 20!

MARTA TOP 20:

20.Sigur Ros - "Ekki Mukk" [EMI]

19.Audience Killers - "The Runaway Kite" [TBA]

18.Best Coast - "The Only Place" [Wichita]

17.El-P - "The Full Retard" [Fat Possum]

16.DJ Haus - "Needin' U" [Unknown To The Unknown]

15.Housquare - "Old Gem" [Cheaper Thrills]

14.Gossip - "Perfect World" [Columbia]

13.Bear In Heaven - "Sinful Nature" [Dead Oceans]

12.Burial + Four Tet - "Nova" [self-released]

11.Pachanga Boys - "Time" [Hippie Dance]

10.Hot Chip - "Flutes" [Domino]

9.Odd Future - "Oldie" [Odd Future]

8.Blaqstarr - "Roses" [N.E.E.T.]

7.Oyaarss - "Pārejošs Kaut Kas" [Ad Noiseam]

6.Lemonade - "Neptune" [True Panther]

5.Fort Romeau - "Theo" [100% Silk]

4.The Flaming Lips & Bon Iver - "Ashes In The Air" [Warner Bros]

3.Perfume Genius - "Hood" [Organs]

2.Beach House - "Myth" [Bella Union]

1.Miike Snow - "Bavarian #1 (Say You Will)" [Columbia]


MARTS 2012: 5 ALBUMI

5 BEST ALBUMS OF THE MONTH:

5.The Shins – „Port Of Morrow”

Release date: 19/03/2012
Label: Columbia
AMG rating: 7/10

AMGmusic komentārs: „Lai arī krietns laika sprīdis pagājis, joprojām spilgtā atmiņā turas 2007.gads un The Shins albums „Wincing The Night Away”, kas togad tika arī nominēts AMGmusic balvai par gada labāko albumu. Apkārt precīzi pieci gadi, kuru laikā grupas solists un līderis Džeimss Mersers paspējis izdauzīties tik daudz projektos (spilgtākais no tiem – duets Broken Bells kopā ar producentu Danger Mouse), ka gluži vai jocīgi viņu dzirdēt atkal The Shins skatuves priekšplānā. Kā jau to varēja gaidīt, „Port of Morrow” nesasniedz The Shins agrākos augstumus, taču apliecina, ka grupa ir viena no nedaudzajām pēdējā desmitgadē, kas ilgstoši spēj radīt nepiespiestu, ārkārtīgi relaksējošu un mīļu pop-roku, kas nekad nespēs krist uz nerviem vai izraisīt nepatiku. Kārtējo reizi gaumīgs darbs.”



4.Julia Holter – „Ekstasis”

Release date: 08/03/2012
Label: RVNG Intl
AMG rating: 8/10

AMGmusic komentārs: „Jāatzīstas, ka grūti man gāja ar otro Džūlijas Holteres albumu. Jau gribēju sūdzēties, ka mūzikas presē sacelts nepamatots haips, bet tad noklausījos plati trešoreiz, naktī un kārtīgi. Un tad es sapratu. Tas tikai un vienīgi pierāda, ka Losandželosas eksperimentālās mūzikas māksliniece Džūlija Holtere prasa iedziļināšanos un atdevi no klausītāja. Tādu pašu atdevi, kādu sniedz mūziķe, kas gandrīz stundu garajā ierakstā iemanās vienlaikus palikt auksta un nepieejama, taču arī izlikt tādus muzikālos tīklus, kuros tu gribot negribot sapinies un iekrīti. Džūlija Holtere nekad nekļūs par plus/mīnus meinstrīma mākslinieci, kādas iespējas ir, piemēram Grimes, taču viņa spēj pierādīt, ka mūzika spēj būt dziļa un spēj radīt emocijas.”



3.Frankie Rose – „Interstellar”

Release date: 19/03/2012
Label: Memphis Industries
AMG rating: 8/10

AMGmusic komentārs: „Ja pirms gadiem piecpadsmit mūzikā runāja par „Girl Power”, tad pēdējos gados mēs noteikti varam runāt ar Ziemeļamerikas meiteņu bumu. Šī sprādziena centrā noteikti atrodas arī Frenkija Rouza, kas nupat kā izdevusi savu debijas solo albumu. Bruklinas mūziķe savulaik darbojusies tādās zināmās grupās kā Dum Dum Girls, Crystal Stilts un Vivian Girls, 2010.gadā izdevusi gandrīz-solo albumu „Frankie Rose and The Outs”, taču jaunākais darbs „Interstellar” ir neapšaubāma jaunās sievietes muzikālā izaugsme, kurā Rouza savām rokmūzikas saknēm nav liegusi arī sintezatorus un – pats galvenais – izcilas popmūzikas melodijas, kuras ir tik saldas, cik tām saldām vajadzētu būt, jo ar cukuru pārspīlēt vienmēr ir bīstami. Šeit nekā tāda nav. Šeit ir kompakts (pusstundu garš) albums ar skaistām, mazliet liriskām, mazliet bezbēdīgām popdziesmām. Par to Frenkijai uzslavas!”



2.Grimes – „Visions”

Release date: 12/03/2012
Label: 4AD
AMG rating: 8/10

AMGmusic komentārs: „Tos, kas no Grimes dzirdējuši tikai šī albuma hītsinglus „Oblivion” un „Genesis”, gan gribētos brīdināt, ka tie nav albumu vistrāpīgāk raksturojošie skaņdarbi. Būtībā šo divu singlu pēdās vēl nostādāms vien „Circumambient”, savukārt pārējo albuma materiālu nudien vistrāpīgāk raksturojusi pati Bušēra: „nākotnes sākums”. Proti, „Visions” var uztvert divējādi – vai nu kā nelielu vilšanos, jo albums kopumā joprojām atstāj eksperimentālu noskaņu, vai nu kā dziedātājas sava ceļa meklējumu loģisku turpinājumu un platu soli uz priekšu.

Ļoti gribas domāt, ka šis ir tikai nākamais solis uz kaut ko ļoti izcilu šīs tikai 23 gadus vecās meitenes karjerā. Nav sanācis pagaidām Grimes baudīt dzīvajā, taču pēc redzētajām intervijām un video materiāliem ir acīm redzams, ka Bušērai piemīt reti raksturīga harizma, seksualitāte, ekspresivitāte un starojošs mīļums, labsirdīgums vienlaikus. Un, lai ko mēs teiktu par „Visions”, skaidrs ir viens – šis IR viens no 2012.gada labākajiem debijas ierakstiem, un to VAR apgalvot jau tagad, kad aizvadīta vien nepilna ceturtdaļa gada.”

Plašāk par albumu lasi šeit.



1.Chromatics – „Kill For Love”

Release date: 26/03/2012
Label: Italians Do It Better
AMG rating: 9/10

AMGmusic komentārs: „Pirmais, kas nepielūdzami un spēcīgi iedūrās acīs, saņemot „Kill For Love” digitālo ierakstu, bija tā garums. 1h:31min. PUSOTRA STUNDA! CD versijā gan pēdējais, gandrīz piecpadsmit minūšu garais noslēguma skaņdarbs „No Escape” tikšot noņemts, bet tas nemaina lietas būtību. Jā, pērn jau pieredzējām līdzīgu situāciju, kad mūs sākotnēji pamatīgi nobiedēja M83 ar dubultalbumu līdzīgā garumā, kas gala rezultātā izrādījās teju izcils, taču neticējās, ka ko tādu piedzīvosim atkal un jau tik drīz. Taču piedzīvojām. Ai, kā piedzīvojām...

Grūti izcelt ko vienu no „Kill For Love” ir tāpēc, ka šis ir ALBUMS. Albums kā mākslas darbs. Albums kā viens veselums, kur katra vieta ir pārdomāta, katrs otas triepiens ir precīzi savā vietā, un, ja to izņemtu ārā, kopaina jau būtu citāda. Interesanta ir Chromatics vēsture, kurā grupa no noise/punk/lo-fi grupas ir pārtapusi par synth-pop krustojumu ar post-punk. Atzīšos, ka neesmu dzirdējis apvienības agrīnos albumus, taču esmu absolūti pārliecināts, ka tieši ar „Kill For Love” Chromatis ir radījuši savu ALBUMU. Savu šedevru, kādu var radīt tikai reizi dzīvē. Izmantojiet to. Izmantojiet to vēl un vēl.”

Plašāk par albumu lasi šeit.


ATZINĪBAS RAKSTI ŠOMĒNES:

Daniel Rossen – „Silent Hour / Golden Mile” EP [Warp Records]
AMG rating: 7/10

iTAL tEK – „The Planet” EP [Atom River]
AMG rating: 7/10

Miike Snow – „Happy To You” [Columbia]
AMG rating: 7/10

Mirrorring – „Foreign Body” [Kranky]
AMG rating: 7/10

Sinead O’Connor – „How About I Be Me (And You Be You)?” [One Little Indian]
AMG rating: 7/10

The Mars Volta – „Noctourniquet” [Warner Bros]
AMG rating: 7/10

The Men – „Open Your Heart” [Sacred Bones]
AMG rating: 7/10

Yeti Lane – „The Echo Show” [Sonic Cathedral]
AMG rating: 7/10

MARTS 2012: 5 REMIKSI

5 BEST REMIXES OF THE MONTH:


5.Canyons - "When I See You Again" (Duke Dumont Rain On Kilimanjaro Mix) [Modular]

4.Bjork - "Crystalline" (Current Value Remix) [One Little Indian]

3.A Place to Bury Strangers - "So Far Away" (School of Seven Bells Remix) [Dead Oceans]

2.Bastille - "Overjoyed" (Yeasayer Remix) [Virgin]

1.Alpine - "Hands" (Goldroom Remix) [Ivy League Records]

ALBUMS: Chromatics - Kill For Love

Chromatics – „Kill For Love”

Release date: 26/03/2012

Label: Italians Do It Better
AMG rating: 9/10

AMGmusic komentārs: „Ilgi un dikti tika gaidīts jaunākais, pēc skaita ceturtais Portlendas kvarteta Chromatics albums „Kill For Love”. Albums kopā ar pirmo singlu tika izziņots jau pērnā gada oktobrī, kad leibls Italians Do It Better plati solīja izdot janvārī. Pienāca janvāris, atklātībā tika nodota vēl viena dziesma, bet albuma izdošana uz laiku vēl tika atlikta. Un tā vēl pāris reizes. Līdz, nospļāvušies par tehniskajām problēmām ar CD un vinila relīzēm, Chromatics pieņēma lēmumu albumu izdot vismaz digitālā formātā pavisam negaidīti – 26.martā.

Pirmais, kas nepielūdzami un spēcīgi iedūrās acīs, saņemot „Kill For Love” digitālo ierakstu, bija tā garums. 1h:31min. PUSOTRA STUNDA! CD versijā gan pēdējais, gandrīz piecpadsmit minūšu garais noslēguma skaņdarbs „No Escape” tikšot noņemts, bet tas nemaina lietas būtību. Jā, pērn jau pieredzējām līdzīgu situāciju, kad mūs sākotnēji pamatīgi nobiedēja M83 ar dubultalbumu līdzīgā garumā, kas gala rezultātā izrādījās teju izcils, taču neticējās, ka ko tādu piedzīvosim atkal un jau tik drīz. Taču piedzīvojām. Ai, kā piedzīvojām...

Kā jau minēju augstāk, pirms albums izdošanas Chromatics klausītājus paspēja iepazīstināt ar veselām piecām no plates 17 kompozīcijām – tituldziesmu „Kill For Love”, „Into The Black”, „Lady”, „Candy” un „Back From the Grave”. Tamdēļ tos, kas domā, ka viss albums būs ieturēts šādā vieglas popmūzikas mērcē ar post-punk ģitārām, vēlos uzreiz brīdināt, ka tā tomēr nebūs. Faktiski „Kill For Love” var iedalīt veselos trīs atsevišķos albumos, kas perfekti sapludināti vienā, nomainot it kā trīs dažādas izrādes ainas.

Albums iesākas ar visiem minētajiem hītiem. Pirmais nāk rīmeiks klasiskā Nīla Janga hītam „Hey Hey, My My (Into the Black)”, kas šeit saīsināts vienkārši par „Into The Black”. Esmu dzirdējis vairākas šīs dziesmas kaverversijas (uzslavas arī pašmāju The Hobos!), taču vēl nekad šis rokmūzikas glorifikācijas skaņdarbs nav skanējis tik liegi, dūmakaini un seksīgi, kā tas notiek, kad ieskanas Rūtas Radeletas vokāls. Protams, neatkārtojamais ģitāras motīvs ir pērle pati par sevi, un ar to teicami tiek galā grupas ģitārists Adams Millers.

Seko viennozīmīgi plates gaišākais un pozitīvākais skaņdarbs „Kill For Love”, kas, lai arī izteikti lo-fi skanošs, šķiet visvairāk sasaucas ar Chromatics sakarā bieži pieminēto ansambli New Order. Taču tālāk seko vienkārši vārdiem neparakstāma un pasakaina ģeniālu popdziesmu virkne, kur katra nākamā dziesma šķiet izcilāka par iepriekšējo. „Back From the Grave” ar kjūrisko (The Cure) ģitāru un „The Page”, kas ir kā tāds sakausējums starp 80’to gadu grāvēj-filmu mūziku un post-punk ala Joy Division stilā jau tā ir lieliskas kompozīcijas, taču visu pārsit pušu „Lady”, ko gribētos dēvēt par „Kill For Love” spožāko mirkli.

Pirmkārt, „Lady” ir perfekti minimāli ieturēts skaņdarbs, kas diez ko daudz tālāk neattīstās, taču ar to pilnīgi pietiek. Monotons un vienkāršs sintezators, kas papildināts ar tikpat vienkāršu bītu, taču klāt nāk satriecoša ala SALEM stilā ieturēta reiviska, nesoša skaņa, kuru drīz vien nomaina Radeletas vokāls, kas ir šī skaņdarba neapšaubāmā atslēga. Ja „Lady” izpildītu grupas līderis Džonijs Džjūels, tas būtu parasts, pat nedaudz sīrupains treks, taču, kad Radeleta dzied: „If I could only call you my lady / Baby I could be your man”, tas kopā ar muzikālo lo-fi noskaņu skan ne tik daudz neķītri, cik sirsnīgi un sirreāli.

Savukārt albuma pirmo trešdaļu noslēdz „These Streets Will Never Look The Same”, kurā pirmoreiz dzirdam Džonija Džjūela balsi. Gabals ir ārkārtīgi interesants. No vienas puses tā noskaņa ir izteikti sapņaina, pludmaliski balēriska, bet no otras puses treka apakšā viscaur iet pulsējoša ģitāra, kas ļoti atsauc atmiņā Scissor Sisters 2010.gada hīta „Invisible Light” centrālo bītu. Astoņarpus minūšu garais opuss savu kulmināciju sasniedz otrajā pusē, kad izbeidzas vokāls, bet paliek tikai sintezatori, kurus papildina nesoši bīti un iestarpinātas klavieres.

Pēc šādas pusstundas prasīt prasās pēc nelielas atelpas, un Chromatics to arī sniedz, taču tā ieilgst vairāk nekā 20 minūšu garumā, un šeit nonākam pie paša jocīgākā „Kill For Love” sakarā. Ja no Chromatics gaida tādu pašu hītu birumu arī turpinājumā, var sanākt vilšanās, taču, ja katru no šiem gandrīz instrumentālajiem skaņdarbiem klausās uzmanīgi un atdod savas emocijas, būtībā šeit NAV nekā lieka. Ir pasakaini embientais „Broken Mirrors”, ir uz stīgu instrumentiem būvētais „The Eleventh Hour” un ir uz fantastiskas, depresīvas ģitāras rifa balstītais „Dust To Dust”, kuri katrs par sevi ir lieliski skaņdarbi, turklāt papildina viens otru.

Taču brīdī, kad sāk šķist, ka nu jau gan būs gana sapņots, pie mikrofona atgriežas Rūta Radeleta, un albums ieiet noslēdzošajā trešdaļā, ko īsi varētu raksturot kā abu pirmo trešdaļu loģisku apkopojumu. Šeit vairs neatradīsit tādus hītus, kā albuma sākumā, bet toties tieši šajā daļā albums sāk atgādināt kaut ko izcilu. Prātā pat nāk leģendārais The Cure „Disintegration”, kura noslēgumā arī bija gari, no vienas puses depresīvi, bet no otras – dziļas pārdomas raisoši skaņdarbi, kuros jau kārtējo reizi izcila ir Redeleta un ģitārists Millers. Šķiet, izcilākais noslēdzošās daļas treks ir uz klavieru motīva balstītais „Birds of Paradise”, lai gan arī šeit ir grūti izcelt ko vienu.

Grūti izcelt ko vienu no „Kill For Love” ir tāpēc, ka šis ir ALBUMS. Albums kā mākslas darbs. Albums kā viens veselums, kur katra vieta ir pārdomāta, katrs otas triepiens ir precīzi savā vietā, un, ja to izņemtu ārā, kopaina jau būtu citāda. Interesanta ir Chromatics vēsture, kurā grupa no noise/punk/lo-fi grupas ir pārtapusi par synth-pop krustojumu ar post-punk. Atzīšos, ka neesmu dzirdējis apvienības agrīnos albumus, taču esmu absolūti pārliecināts, ka tieši ar „Kill For Love” Chromatis ir radījuši savu ALBUMU. Savu šedevru, kādu var radīt tikai reizi dzīvē. Izmantojiet to. Izmantojiet to vēl un vēl.”

Albumu visā pilnībā iespējams noklausīties šeit: