Paradigma -
"Tā aka" [self-released]
Tiem, kam šķiet, ka es esmu
ļoti kategorisks un tendēts uz pārspīlējumiem, varu atklāt, ka skolas laikā ar
mani un manu „melns-balts” attieksmi bija daudz trakāk. Vairs neatceros, kurā
klasē tas bija, bet tad, kad bija, jāmācās par Frici Bārdu (man tajā laikā – „melns”),
es to nedarīju vienkārši principiāli. Par šo tīnisko glupīgu, protams, saņēmu
vairākus vieniniekus. Lai šo visu dumjo spītību padarītu vēl uzskatāmāku, kad
pienāca laiks mācīties par Eduardu Veidenbaumu (man tajā laikā – balts), tā
iespringu, ka par domrakstu, dzejas analīzi un pašu dzejoļu mācēšanu no galvas
sekoja vairāki desmitnieki. Bet ne par mani, Eduardu un Frici šis stāsts.
Šis stāsts ir par patīkamāko
pārsteigumu latviešu mūzikā 2014.gadā sākumā – par synth-pop/minimal-wave projektu Paradigma, kura autors ir mūzikas un analogo sintezatoru entuziasts
Uldis Zemzars, kurš, starp citu, bija līderis savulaik diezgan pazīstamajā grunge apvienībā Grindstones. Nu jau gadus sešus Uldis ir stipri aizrāvies ar
elektronisko mūziku un pērn laida klajā arī dažus instrumentālus skaņdarbus,
kam tīri labi veicās Radio NABA LV Top 10. „Tā Aka”, kuras pamatā ir pieminētā
Friča Bārdas dzeja, ir Paradigma pirmais gabals ar vokālu, taču es joprojām
uzskatu, ka tā ir tikai daļa no dziesmas veiksmes stāsta. Saturiski it kā
minimāli būvētais skaņdarbs, kas sastāv no divām daļām, ir viens no
lipīgākajiem un vienlaikus kvalitatīvākajiem synth-pop gabaliem, ko es pēdējos gados latviešu mūzikā esmu
dzirdējis, turklāt piedziedājuma vilnis un arī vokāla tembrs kaut kur
stilistiski atgādina post-punk garu
ala Aurora gaumē.
Un atgriežoties pie dziesmas
teksta – tas ir vienkārši lielisks! „Pie
tumši dziļas akas / Kluss enģels raudāja / Un viņa asara akā / Kā zvaigznīte
iekrita / Ir gājušas dienas un naktis / Bet akā vēl zvaigznīte mirdz / Ak,
klusais eņģeli, vai zini / Tā aka ir mana sirds”. Ir vērts ne tikai man no
jauna atvērt šī izcilā dzejnieka grāmatas.
P.S. Uldis ļoti laipni
atbildēja uz dažiem AMGmusic jautājumiem par muzikālo pagātni un šo konkrēto
skaņdarbu. Šo mazo interviju publicēšu rīt.