28 februāris, 2013

ALBUMS: Autre Ne Veut – Anxiety

Autre Ne Veut – "Anxiety"
Release date: 25/02/2013
Label: Software
AMG rating: 9/10

Kad pirms pāris gadiem, cīnoties ar smagu depresiju, regulāri apmeklēju psihologu, šad tad sevi pieķēru pie domas – diez, kā ir pašiem psihologiem? Viņi neslimo ar mentālām slimībām? Ķirurgi taču mēdz salauzt kāju vai roku... Un, ja slimo, tad viņi paši sev var palīdzēt? Ķirurgs taču pats sevi nevar operēt... Diez vai atbildi uz šo jautājumu sameklēsit ar trauksmainību sirgstošā grādu psiholoģijā ieguvušā Artura Ašina jeb Autre Ne Veut jaunākajā albumā „Anxiety” (ievērojāt nosaukumu?), toties lielisku baudu ausīm gan.

Tieši ar studijām iepriekš minētajā medicīnas nozarē un nedrošību par muzikālo karjeru izskaidrojami Autre Ne Veut centieni maksimāli saglabāt anonimitāti. Tā nebija augstprātība vai vēlēšanās sekot jaunākajām modes tendencēm, bet gan vienkārši bažas pēc tam neatrast darbu psihiatrijas jomā. Viss gan izvērties daudz veiksmīgāk – pēc 2010.gada debijas albuma „Autre Ne Veut” un tam sekojošā EP „Body” ar skandalozo vāciņu, ko daudzi uzskatīja par sieviešu ģenitāliju atainojumu (pats Arturs par to: „Muļķības. Tā ir ar eļļu aplieta roka.”), Ašins ieguva plašu mīlestību no mūzikas blogeru puse. Atlika vien nekļūdīties ar otro albumu.

Pat, ja Jūs (tāpat kā es) esat dzirdējuši tikai atsevišķus skaņdarbus no Autre Ne Veut debijas albuma, pirmais, kas krīt ausīs jaunajā platē, ir vokālais plašums. Atkal velkot paralēles ar depresiju un ārstēšanos, „Anxiety” atstāj sajūtu, ka mūziķis ir palaidis vaļā visas vēl neatvērtās slūžas, un vārdi, zilbes, teikumi, emocijas vienkārši plūst pašas. Turklāt atšķirībā no daudziem saviem kolēģiem, šīs Ašina emocijas izstrāvo sirsnību un savādu gaišumu, neskatoties uz saturu vai fonu. Tipisks piemērs ir dziesma ar skarbu nosaukumu „I’m Gonna Die”, kas ir... mīlīgākā un romantiskākā balāde albumā.



Autre Ne Veut pieņemts pievienot t.s. „new r’n’b” lauciņā blakus How To Dress Well, Frank Ocean un Miguel. Protams, šeit viscaur jūtami soulmūzikas un r’n’b elementi, taču saukt šo par r’n’b albumu būtu, maigi izsakoties, neprecīzi. Tad jau drīzāk „Anxiety” var salīdzināt ar 80’to gadu popmūziku, piemēram, Prince, kura vēsmas gaisā jūtamas ne tikai dēļ brīžiem spiedzošā vokāla, bet arī elektriskās ģitāras iestarpinājumiem. Paklausieties kaut vai „Don’t Ever Look Back” noslēgumu! Tāpat arī albuma grandiozitāte un plašums (šis ir pirmais Autre Ne Veut albums, kas ierakstīts īstā studijā, nevis guļamistabā) drīzāk atgādina Madonnas ierakstus, nevis, teiksim, Grimes.

Bet visprecīzāk būtu teikt, ka šis ir 2013.gadu lieliski raksturojošs popmūzikas ieraksts, par ko noteikti jāpateicas arī albuma producentam un Artura tuvam draugam Danielam Lopatinam (no Ford & Lopatin un Oneohtrix Point Never), kas esot sākumposmā bijis galvenais Autre Ne Veut skolotājs skaņu pasaulē. Ja Ašina vokāls un melodiskums ir „Anxiety” sirds un dvēsele, tad šīs „so 2013” ritmu un skaņu programmatūras fonā ir albuma prāts un muskuļi, kopā radot vienu veselu, spēcīgu kopumu. Albuma lielākā pēcgarša ir apziņa, ka popmūzika nav nekāds lamuvārds, tā var būt un arī ir māksla. Trausla un spēcīga vienlaikus.

A-LIST: SZA - ICE.MOON


SZA - "ICE.MOON" [self-released]
(from f/c EP "S", out this spring)

Pagājušās nedēļas Latvijas Mākslas akadēmijas karnevālā vienu brīdi piesēdu uz kāpnēm un ar platām acīm vēroju vājprātīgas masas, kas gaidīja rindā, lai tiktu iekšā jau tā pārpildītajā ēkā, pie sevis domādams, nu cik daudz tad VĒL ielīdīs? Līdzīga situācija šobrīd ir r’n’b mūzikas lauciņā. Jaunie talanti turpina birt, un, lūk, iepazīstieties ar dziedātāju SZA no Seintlūisas!

Pie savām muzikālajām ietekmēm SZA min gan repa apvienību Wu-Tang Clan (no šīs apsēstības varētu būt cēlies dziedātājas segvārds), gan arī džeza leģendas Mailzu Deivisu un Džonu Koltreinu. To minu ne velti, jo mākslinieces debijas EP „See.SZA.RUN”, kas tika izdots pērnā gada nogalē, atstāj ļoti džeziskas, ala Flying Lotus 21.gadsimta jazz/electro/hip-hop manierē ieturētas noskaņas.

Jaunākais mūziķes skaņdarbs „ICE.MOON” ir vispieejamākā un tiešākā balāde viņas daiļradē pagaidām. Ja atkal fonā nebūtu ļoti interesants un piepildīts skaņu noformējums, šo varētu salīdzināt pat ar Džesijas Vēras vai Solanžas Noulzas daiļradi. Pavasarī iznāks SZA otrais EP „S”, ko pavisam noteikti nedrīkstēs palaist garām.

Tricky feat. Francesca Belmonte - Nothing's Changed


Tricky feat. Francesca Belmonte - "Nothing's Changed" [False Idols]
(from f/c LP "False Idols", out May 28th)

Nothing’s changed, I still feel the same / Nothing’s changed, I stil hurt the same,” drūmā balsī dziesmas beigās pasaka Tricky, un nav pilnīgi nekāda pamata viņam neticēt. 90’to gadu trip-hop mūzikas leģenda, bez kura pat Massive Attack karjeras sākumu grūti iztēloties, maijā izdos jaunu albumu „False Idols” uz paša nodibinātā leibla ar identisku nosaukumu. Platē būs arī vairāki viesmākslinieki, ieskaitot Pīteru Silbermanu no The Antlers un meiteni vārdā Franseska Belmonte, kas iedziedājusi pirmo singlu „Nothing’s Changed”. Pēdējie albumi Trikijam nav bijuši pārāk izdevušies, bet šis singls dod cerību, ka jaunais varētu būt veiksmīgāks. Katrā ziņā noskaņa ir ekselenta.

A-LIST: AlunaGeorge - Attracting Flies


AlunaGeorge - "Attracting Flies" [Island]
(from f/c LP "Body Music", out July 1st)

Elektroniskās popmūzikas dueti ar shēmu „meitene (vēlams, smuka) dzied, džeks taisa mūziku” Londonā rodas biežāk nekā jaunas anekdotes tviterī. Tamdēļ dažreiz, kad kāds no šiem duetiem tiek vēl glorificēts no mūzikas žurnālu puses, rodas zināma skepse. AlunaGeorge jeb Alūna Frānsisa un Džordžs Rīds pirmoreiz AMGmusic atzīmējās precīzi pirms gada ar debijas singlu „You Know You Like It”, kam sekoja vēl divi singli un EP. Neviens neatstāja tik lielu iespaidu, lai gribētos duetu izcelt uz šīs piesātinātās nišas fona.

Bija sajūta, ka AlunaGeorge pietrūkst hīta, un šī gada sākumā tāds radās. Tiesa, tas bija cita britu dueta, Disclosure skaņdarbs „White Noise”, kurā Alūna piedalījās kā vokāliste. Toties tagad ar pilnu atbildību varu teikt: „AlunaGeorge ir pašiem savs hīts”! Tieši lipīgā un spēcīgā ritma struktūra, kas nedaudz atsit Purity Ring (ar The Knife tomēr vēl neceļas roka salīdzināt), ir „Attracting Flies” stūrakmens. To, protams, perfekti papildina jau iepriekš veiksmīgais Alūnas vokāls: „Everything you exhale / Is attracting flies” komplektā ar Dienvidamerikas „panflutes” (kā latviski tulko šo instrumentu?!) atgādinošām skaņām.

27 februāris, 2013

A-LIST: Pleasure Leftists - Elephant Men


Pleasure Leftists - "Elephant Men" [Katorga Works]
(released as a 7" vinyl, out now)

2013.gadā, kad mūzikas universs ir pārpildīts ar post-punk mūzikas zombijiem, Pleasure Leftists ir spējuši radīt paši savu skanējumu,” tā rakstīts singla „Elephant Men” oficiālajā preses relīzē. 2013.gadā? Manuprāt, vismaz pēdējos desmit gadus mūzikas telpa ir bijusi pārpildīta ar „post-punk zombijiem”. Taču par otro daļu gan piekrītu. Ja šobrīd vispār ir iespējams izcelties uz tipiski 70’to/80’to gadu britu post-punk stilā skanošu grupu fona, tad Klīvlendas kvartetam Pleasure Leftists tas ir izdevies. Lielā mērā pateicoties netīrajam lo-fi skanējumam, bet galvenokārt plašajam un lūdzoši kliedzošajam Heilijas Morisas vokālam, kas brīžiem atgādina dzērušu Šineidu O’Konoru jaunībā. Grupas kontā līdz šim bijis viens EP, 2011.gadā izdotais „Pleasure Leftists”, kam tagad seko šī singla plate (tās tituldziesmu var lejupielādēt par velti šeit) – iespaidīgākais grupas darbs līdz šim.

Pharaohs feat. Maria Minerva - Miraculous Feet


Pharaohs feat. Maria Minerva - "Miraculous Feet" [100% Silk]
(from f/c LP "Replicant Moods", out April 20th)

Nesen viens zināms mūzikas producents tviterī izrunājās, ka „visi leibla 100% Silk ieraksti izklausoties vienādi – neapstrādāti”. Teiktajā bija nojaušama vīpsnāšana, taču, manuprāt, to drīzāk jāuztver kā komplimentu. Jaunākais piedāvājums no leibla ir Losandželosas kvarteta Pharaohs skaņdarbs „Miraculous Feet”, kas ar savu „neapstrādāto” jeb lo-fi skaņu ir viens no interesantākajiem un dīvainākajiem mūzikas izstrādājumiem šogad. Viegls disko ritms, fankmūzikas elementi un visam pāri narkotiska un halucinogēna noskaņa, ko pastiprina Londonā dzīvojošās igauņu dziedātājas Marijas Minervas (īstajā vārdā Marija Jūra) vokāls.

FTSE & Bipolar Sunshine - A Little Sumthin


FTSE & Bipolar Sunshine - "A Little Sumthin" [self-released]
(available as a free download)

Kad apvienojas divi elektroniskās mūzikas pārstāvji, parasti pienākumi ir strikti nodalīti – viens veido skaņu, sacer gabalu, bet otrs dzied. Vai vispār nedzied neviens. Šajā gadījumā dzied abi – gan FTSE no Lesteras, gan viņa Mančestras kolēģis ar interesanto segvārdu Bipolar Sunshine, kura pievienošanās piedziedājumā vispār ir skaņdarba atslēga. Šogad gaidāms arī abu kopīgs EP, varbūt tad mēs par šiem jauniešiem zināsim kaut ko vairāk, jo pagaidām informācijas nav. Toties „A Little Sumthin” lejupielādējams par velti.

A-LIST: Yeah Yeah Yeahs - Sacrilege


Yeah Yeah Yeahs - "Sacrilege" [Polydor]
(from f/c LP "Mosquito", out April 15th)

Pēc diviem mainīgus panākumus guvušiem rokmūzikas pildītiem albumiem 2009.gadā Yeah Yeah Yeahs visus pārsteidza ar disko motīviem pildītu plati, kuras singli „Heads Will Roll” un „Zero” joprojām piepilda deju zāles. Pārsteigt klausītājus – tas nav nekāds jaunums grupai. Tik un tā, ieraugot trio nesen publicēto, 90’to gadu ne tajās labākajās tradīcijās ieturēto, jaunā albuma vāciņu, pārņēma savādas sajūtas. Ko sagaidīsim no grupas muzikāli?

Yeah Yeah Yeahs sen vairs nav tā art-punk apvienība, kas demolēja skandas mazos klubu pagrabos ar „Date With The Night” vai „Pin”. Tagad viņi uzstājas stadionos un festivālos, vienlaikus ierindojoties to rokgrupu kategorijā, kas savu asumu un neatkarību nav zaudējuši. „Sacrilege” – pirmais singls no aprīlī gaidāmā ceturtā albuma „Mosquito” – ir melodisks, bagātīgs alt.rock skaņdarbs, kurā spilgti jūtams producenta Deiva Siteka (TV On The Radio) pirksts. Lielākais pārsteigums? Gospeļu koris dziesmas izskaņā, kas no rokmūzikas dziesmas „Sacrilege” pārvērš par kaut ko līdzīgu MadonnasLike A Prayer”. Ja ne spožākais, tad katrā ziņā viens no interesantākajiem singliem Yeah Yeah Yeahs diskogrāfijā.

RMX: Goldroom - Sweetness Alive (Future Unlimited Remix)


Goldroom - "Sweetness Alive" (Future Unlimited Remix) [self-released]
(no official release info yet)

Losandželosas producents Džošs Legs jeb Goldroom ar savu rīmeiku Alpine kompozīcijai „Hands” izpelnījās AMGmusic 2012.gada apbalvojumu „Gada Labākais Remikss”. Līdz ar to, protams, vēl vismaz kādu laiciņu pievērsīsim uzmanību viņa daiļradei. Savukārt Nešvilas duets Future Unlimited AMGmusic lapās atzīmējās pat ar diviem singliem, no kuriem vienu mēs pielīdzinājām Cut Copy, bet otru ņujorkiešu Lemonade skanējumam. Jo interesantāks tādējādi šķiet Future Unlimited remikss Goldroom kompozīcijai „Sweetness Alive”, kas nedaudz pat sasaucas ar pirms pāris gadiem šaurā lokā uzziedējušo „slasher-disco” stilu. Agresīvi, jaudīgi un patīkami biedējoši – kā tāda 80’to gadu šausmene VHS formātā. Goldroom kaut ko minēja par gaidāmu remiksu albumu, bet pagaidām nav informācijas, kad šis iznāks oficiāli, tāpēc klausies tepat zemāk!

26 februāris, 2013

A-LIST: David Bowie - The Stars (Are Out Tonight)


David Bowie - "The Stars (Are Out Tonight)" [Columbia]
(from f/c LP "The Next Day", out March 11th)

Pirms nedēļas par pirmo izcilo albumu 2013.gadā parūpējās 55 gadus vecais Niks Keivs ar domubiedriem. Ja skatās uz pirmajām recenzijām, par otro varētu parūpēties 66 gadus vecais Deivids Bovijs.

Nemaz nerunājot par Bovija krāšņo dzīvi, neskaitāmajiem piedzīvojumiem un drāmām, diezgan biezu enciklopēdiju varētu uzrakstīt par to vien, kā šo vairāk nekā 40 gadu laikā dziedātājs ir mainījies muzikāli. No folk-roka uz glem-roku, no glem-roka atpakaļ uz minimālismu, no tā uz sintpopu, tā līdz pat industrial/jungle mūzikas ietekmēm 90’tajos gados, līdz atpakaļ pie rokmūzikas beidzamajā platē „Reality”, kas iznāca 2003.gadā. Un nevienā brīdī Bovijs nav izklausījies nedz samāksloti, nedz lieki, nedz smieklīgi. Tieši otrādi – brīžiem bijusi sajūta, ka viņš var visu un spētu ierakstīt pat gada labāko trash-metal albumu, ja vēlētos.

Savā 66 gadu jubilejā negaidīti atgriezies ar jaunu singlu „Where Are We Now?”, Bovijs atkal pārsteidza, turklāt uzreiz ar divām lietām. Pirmkārt, ar pašu faktu, ka pēc desmit gadu pārtraukuma mūziķis, kurš vairākkārt teicis, ka apnicis uzstāties un dziedāt, izdos jaunu albumu. Otrkārt, ar to tēvišķo... Nē, vectēvišķo mieru un liriskumu, kas strāvoja no dziesmas, kurā Bovijs bez pārspīlēta sentimenta atlūkojās uz dažiem brīžiem savā lieliskajā karjerā.

Jāatzīst, nebiju stāvā sajūsmā par šo singlu janvārī un, lai arī atzīstu tā profesionalitāti un izpildījumu, neesmu joprojām. Tamdēļ milzīgs prieks šorīt bija saņemt otro singlu no jaunās plates, melanholiski enerģisko, morisejisko „The Stars (Are Out Tonight)”, kas man stipri asociējas ar pēdējo izcilo Bovija singlu „Slow Burn” no 2002.gada albuma „Heathen”. Tāpat jaunais singls arī saskan ar albuma producenta Tonija Viskonti izteikumiem presē, ka „The Next Day” ir „roķīgs ieraksts, un es īsti nezinu, kāpēc Deivids par pirmo singlu izvēlējās vienīgo albuma balādi”. Tātad šis singls varētu būt vairāk albumu akcentējošs, un AMGmusic par to ir stāvā sajūsmā.

Cold Cave - Oceans With No End


Cold Cave - "Oceans With No End" [Deathwish]
(from f/c EP "Oceans With No End", out soon)

Lai arī pavisam drīz iznāks trešais Cold Cave albums, šis noteikti nav patīkams posms Veslija Eisolda dzīvē. Pagājušās nedēļas nogalē ar sociālo tīklu starpniecību mūziķis izplatīja ziņu, ka miris viņa tuvs draugs, rakstnieks un savulaik arī Cold Cave dalībnieks Džastins Benuā.

Vēl pirms albuma, kam pagaidām nav ne nosaukuma, nedz arī zināms kaut aptuvens relīzes datums, grupa grasās izdot EP „Oceans With No End”, kura tituldziesmu varat nobaudīt jau šobrīd. Joprojām vēss un industriāls synth-goth skanējums, kas tomēr ir melodiskāks un gaišāks par iepriekšējo singlu, pērn septembrī izdoto „A Little Death To Laugh”.

DOM - H o t . l i m i t


DOM - "H o t . l i m i t" [tba]
(from f/c LP "HYPERFANTASY XL", out sometime in 2013)

Lielam melomānam tās ir neaprakstāmas sajūtas - nejauši „uzdurties” kādam sen aizmirstam, bet ļoti spilgtas atmiņas izsaucošam skaņdarbam! Biju pilnībā aizmirsis, ka ļoti spilgtajā un karstajā 2010.gada pavasarī viens no lielākajiem AMGmusic hītiem bija lipīgā dziesmiņa „Living In America”, ko izpildīja kāds DOM. Tikai vēlāk, kad iznāca EP „Sun Bronzed Greek Gods”, uzzinājām, ka DOM patiesībā ir trio no Masačūsetsas.

Pēc „Sun Bronzed Greek Gods” grupa izdeva vēl vienu EP („Family of Love”), bet tad pilnībā pazuda no apvāršņa un kādus divus gadus par trakajiem jauniešiem nekas nebija dzirdams. Toties tagad uzzinām, ka grupa šo laiku nav sēdējusi dīkā, bet gatavojusi debijas albumu, ko paredzēts izdot šogad uz pagaidām nezināma leibla. Pat ja „H o t. L i m i t” nav tik lipīgs hīts, kāds bija „Living In America”, vai tik sentimentāli skaists kā „Burn Bridges”, ir jauki atkal dzirdēt DOM.

JAWS - Friend Like You


JAWS - "Friend Like You" [Rattlepop]
(to be released as a single on April 1st)

Pagājušā gada rudenī, pateicoties lieliskajam hītam „Surround You”, AMGmusic sadaļā „Artist To Watch” iekļuva jauns kvartets no Birmingemas JAWS, kura sakarā vārds „jauns” ir domāts visās nozīmēs – tobrīd sajūsminājāmies, ka visi grupas dalībnieki vēl ir nepilngadīgi. Lai arī jaunākais singls „Friend Like You” nav tik interesants un ļoti stipri atgādina pēdējās piecgades Ņujorkas indie scēnu (ala DIIV, Beash Fossils, Pains of Being Pure At Heart), ir ļoti patīkami, ka ap šiem jauniešiem britu salās netiek celts lieks haips, kas varbūt arī ir iemesls, kāpēc JAWS skan ļoti nepiespiesti, atbrīvoti un patīkami. Singls digitāli būs pieejams no 1.aprīļa, bet dažas nedēļas vēlāk sekos arī JAWS debijas EP „Milkshake”.

Young L - Atari


Young L - "Atari" [Indie-Pop]
(from f/c LP "Young Fashion God", out in April)

Young L (īstajā vārdā Loids Omadhebo) ir jauns reperis no Kalifornijas, kas līdz šim bijis vairāk zināms kā Lil B organizētās „hip-hop bandasThe Pack dalībnieks un kaislīgs video spēļu fans, par ko liecina arī mūziķa/producenta singlu nosaukumi līdz šim – „Super Nintendo”, „Arcade Pussy” u.c. „Atari”, kuru interesantā kārtā producējis dāņu indie/dance grupas WhoMadeWho dalībnieks Tomass Barfods, ir pirmais singls no Young L aprīlī gaidāmā debijas albuma „Young Fashion God”.