Ja pirms nedēļas varēja pasūdzēties par labas mūzikas trūkumu, tad šī nedēļa bija kā pirmais 2012.gada sprādziens. Jāsāk ar to, ka veseli divi albumi (Chairlift – „Something” un Porcelain Raft ilgi lolotais debijas ieraksts „Strange Weekend”) no AMGmusic nopelnīja augsto un šeit ne tik bieži šķērdēto atzīmi 8/10. Taču vislielākais pienesums bija singlu ziņā. Pat neatceros, kad vēl tik grūti būtu bijis atlasīt labāko dziesmu desmitnieku, jo visas 20 AMGmusic fonotēkā šonedēļ nonākušās dziesmas likās gana iespaidīgas, lai tās piedāvātu arī Jums. Tā, piemēram, aiz strīpas nācās atstāt pat Saint Etienne atgriešanās singlu „Tonight”... Jā, un atsevišķs stāsts ir par Nedēļas Singlu, bet par to sīkāk zemāk.
Kas attiecas uz mūzikas dzīvi kopumā, tad aizvadīto nedēļu var dēvēt par visai mierīgu, un uzmanības centrā joprojām atrodas sevi par pirātu apkarotājiem dēvējošie interneta cenzūras ieviesēji. Ja pagājušajā nedēļā jums stāstīju, ka pēc plašiem interneta protestiem ASV kongress ir atlicis tā dēvēto SOPA (Stop Online Piracy Act) murgaino likumu, tad šonedēļ viltīgi klusi Tokijā tiek parakstīts starptautisks nolīgums ACTA (Anti-Counterfeiting Trade Agreement), kas nav mazāks ļaunums par minētu SOPA. Par to, kas patiesībā slēpjas zem ACTA līguma, var ļoti uzskatāmi noskatīties šajā videoklipā. Kā situācija attīstīsies, un kā uz to reaģēs haktīvisti, vēl redzēsim. Atliek novēlēt veiksmi un ticēt, ka vārda un izpausmes brīvību kā dzīvē, tā internetā apkarot nevienam neizdosies. Pat zem tik cēlas un melojošas izkārtnes kā „Pirātu apkarotāji”.
Bet ko mēs? Mēs turpinām klausīties un izbaudīt jauno mūziku!
SINGLE OF THE WEEK:
Gotye feat. Kimbra - "Somebody That I Used To Know" [Island]
(from f/c LP "Making Mirrors", out February 13th)
(released as a digital single on December 30th)
(from f/c LP "Making Mirrors", out February 13th)
(released as a digital single on December 30th)
Wow. Pat nezinu, ar ko lai sāk. Šad tad rakstot par vienu vai otru mūziķi, esmu lietojis frāzi: „Šķiet, tikai uz mēness dzīvojošs cilvēks nav dzirdējis šo”. Tagad nu šo frāzi laikam mierīgi varu attiecināt uz sevi, jo akurāt šopirmdien pirmoreiz noklausījos dziesmu, kas pērn izrotējusies pa dažnedažādāko Eiropas valstu topu pirmajām vietām un, kā noprotu no lasītā tviterī, ir stipri piegriezusies arī lielai daļai Latvijas klausītāju. Te nu liels pluss man, kurš tādu pašsaprotamu lietu kā radio ikdienā neklausās. Ja tava dzīve sastāv no jaunās mūzikas meklēšanas un vērtēšanas, tad radio gluži vienkārši nav kad klausīties!
Ņemot vērā pirmajā rindkopā rakstīto, diez vai ir liela jēga otrajā stāstīt, kas ir Gotye un ar ko tādu īpaša dziesma „Somebody That I Used To Know”. Ja nu tomēr pāris teikumos, tad Vouters De Bakers (Gotye īstais vārds) ir beļģu izcelsmes Austrālijas mūziķis, kas, iespaidojoties no saviem elkiem Depeche Mode un Keitas Bušas, ar mūziku sācis nodarboties jau pirms krietna laikam – gadiem desmit piecpadsmit vismaz. Viņa 2003.gadā izdotais debijas albums „Boardface”, gluži tāpat kā 2006.gada turpinājums „Like Drawing Blood”, atskaitot dzimto Austrāliju, palika pamanīts vien acīgākajiem mūzikas žurnālistiem un faniem.
Acīmredzot situācija krietni mainīsies pēc pāris nedēļām, kad arī Lielbritānijā tiks izdots mākslinieka jaunākais, trešais studijas ieraksts „Making Mirrors”, kas dzimtenē un daļā Eiropas tika izdots jau 2011.gadā. Un tas viss, protams, pateicoties globālajam superhītam „Somebody That I Used To Know”, kas ne tikai kļuva par vienu no pārdotākajiem singliem 2011.gadā vairākās valstīs, bet ir jau izmantots tādos tīņu super-seriālos kā "90210” un „Gossip Girl”.
Kas attiecas uz šīs dziesmas nonākšanu AMGmusic uzmanības lokā, turklāt kļūstot par Nedēļas Singlu un nopietnu pretendentu uz Janvāra Top 20 1.vietu (formāli viss kārtībā – britos singls oficiāli izdots vien 2011.gada 30.decembrī!), tad stāsts ir ļoti īss un triviāls – gluži vienkārši „Somebody That I Used To Know”, lai arī atspēlēta, zināma un daudziem pat apnikusi, ir viena no skaistākajām un aizkustinošākajām šķiršanās (vai precīzāk – PĒCšķiršanās) dziesmām, ko es spēju atcerēties. Teksta dēļ vien!
Jāuzslavē arī skaņdarba struktūra. Tas iesākas ar vienkāršu un ritmisku akustisko ģitāru un rindiņu „Now and then I think of when we were together / Like when you said you felt so happy you could die”. Pirmo divu pantiņu laikā neuzkrītošā un mierīgā balsī apspriedis un izanalizējis attiecības, kuras laikam jau arī pašam bijušas destruktīvas („But I’ll admit that I was glad it was over”), Gotye uzsprāgst piedziedājumā, kurā neapšaubāmi slēpjas visa šī hīta atslēga. „But you didn’t have to cutt me off / Make out like it never happened / And that we were nothing” dziedātājs izpilda tik izcili emocionāli, ka ataust atmiņā visas klausītāja personīgās sāpes un neatbildētie jautājumi par tēmu.
Interesanti, ka piedziedājuma laikā Gotye ļoti atgādina 80’to gadu Pītera Geibriela sniegumu, īpaši viņa kopdarbu ar Keitu Bušu slavenajā „Don’t Give Up”. Ak, aizmirsu, ka „Somebody That I Used To Know” piedalās arī dziedātāja vārdā Kimbra, kas izspēlē dziesmā aprunātās meitenes lomu, mēģinot attaisnot savu rīcību, bet tas viņai gan izdodas tikai līdz nākošajam piedziedājumam un Gotye kliedzieniem „I don’t even need your love / But you treat me like a stranger / And that feels so rough”, noslēgumā skaudri secinot – „now you’re just somebody that I used to know”. Skaudri. Smeldzīgi. Patiesi. Skaisti. Desmit balles.
BEST OF THE REST:
New Build - "Do You Not Feel Loved?" [Lanark Recordings]
(from f/c LP "Yesterday Was Lived And Lost", out March 5th)
Slavenā britu elektroniskās mūzikas apvienība Hot Chip nav vis Aleksisa Teilora un Džo Godarda duets, tajā darbojas vēl citi dalībnieki, kuri, kā izrādās, nav mazāk talantīgi. To uzskatāmi demonstrē Als Doils un Fēlikss Teilors, kas kopā ar pēdējā Hot Chip albuma „One Life Stand” skaņu inženieri Tomu Hopkinsu nodibinājuši savu blakus projektu New Build, kam marta sākumā nāks klajā debijas albums „Yesterday Was Lived and Lost”. Jau pērn atzīmējušies ar pirmo singlu „Finding Reasons”, pirms nedēļas trijotne izdevusi vienkārši teicamu skaņdarbu „Do You Not Feel Loved?”, kam pēc būtības bija jākļūst par šīs nedēļas AMGmusic Nedēļas Singlu. Ārkārtīgi samtains deju mūzikas treks smeldzīgi romantiskam svētdienas rītam. Starp citu, jau pirmdien veikalos nonāks arī Džo Godarda projekta The 2 Bears debijas albums, bet 2012.gadā jaunu plati sola arī pats Hot Chip kolektīvs. Gaidīsim!
Trust - "Sulk" [Arts & Crafts]
(from f/c LP "TRST", out February 28th)
Jauna nedēļa un jauns spožu debiju birums. Sākam ar Kanādas duetu Trust, kurā darbojas mums labi zināmās un vecgada vakarā arī Rīgā koncertējušās grupas Austra dalībniece Maja Postepski un kāds vokālists Roberts Alfonss. Februāra beigās klajā nāks dueta debijas albums „TRST”, kas, starp citu, jau noplūdis plašajos interneta tīklos. Nav gan sanācis laika to vēl noklausīties, taču pirmais singls ir satriecoši veiksmīgs. Austrai tipiskie tumšie bīti šeit kombinējas ar naksnīgiem sintezatoriem un vienkārši teicamu Alfonsa baritonu. Vēl viens A-LIST jeb MUST-HEAR skaņdarbs šonedēļ.
Zebra Katz feat. Njena Reddd Foxxx - "Ima Read" [Jeffree]
(available as a free download)
Visvairāk mūzikas žurnālistiem un blogeriem (un es neesmu izņēmums) patīk jaunie mākslinieki, kas šķietami uzrodas no nekurienes. To var attiecināt uz jauno Bruklinas MC Zebra Katz (jeb Zebra FUCKING Katz, kā viņš pats sevi dēvē), kas pērnā gada izskaņā par velti piedāvājis savu sešu treku EP. Tā centrālā ass ir skaņdarbs „Ima Read”, kas tapis kopā ar vēl kādu līdz šim nedzirdētu mākslinieci Njena Reddd Foxxx. Absolūts bass music ar inficējošu ritmu un vārdos neaprakstāmu basa līniju, kas vienkārši satriec. „Ima take that bitch to college, Ima read that bitch”. Viss ģeniālais ir vienkāršs un otrādi. Tā kā Zebra Katz vēl nav nokļuvis lielāko mūzikas mediju uzmanības centrā (un tas notiks – ticiet man!), ir pilnīgi skaidrs, ka par šo jauno talantu mēs vēl dzirdēsim. Pirmais pieteikums ir spēcīgs!
Charlotte Gainsbourg - "Anna" [Because Music]
(from f/c LP "Stage Whisper", out January 30th)
Kā jau stāstīju Jums septembrī, janvāra priekšpēdējā dienā iznāks aktrises/dziedātājas Šarlotes Geinsbūras koncertieraksts „Stage Whisper”, kurā būs iekļautas arī septiņas pilnīgi jaunas dziesmas. Vienu no tām – „Terrible Angels” – klausījāmies jau pērn, bet tagad kārta lieliskajam „Anna”, ko atļaušos pat ierindot Geinsbūras labāko dziesmu sarakstā. Faktiski vienīgais skaņdarba mīnuss ir tā garums – vien divarpus minūtes.
Bruce Springsteen - "We Take Care of Our Own" [Columbia]
(from f/c LP "Wrecking Ball", out March 6th)
(available as a digital single, out January 20th)
Pērn zaudējis savu leģendāro saksofonistu Klarensu Klemonsu, ar jaunu singlu un arī albumu uz strīpas ir Boss Brūss Springstīns ar visu savu E-Street Band. Nu jau neskaitāmais jaunais albums „Wrecking Ball” iznāks 6.martā, bet to ieskandina tipiskā Springstīna garā ieturētais, gaišais un melodiskais „We Take Care Of Our Own”, kas apliecina, ka arī 62 gadu vecumā Boss joprojām ir lieliskā formā.
Daniel Rossen - "Saint Nothing" [Warp]
(from f/c EP "Silent Hour/Golden Mile", out March 20th)
Kā atzīst pats Daniels Rosens, uzsākot savu karjeru grupā Department of Eagles, viņš nav īsti pratis spēlēt nevienu instrumentu un visa muzikālā karjera bijusi domāta vairāk kā joks. Desmit gadus vēlāk, nu jau vairāk zināms kā Bruklinas psych-folk kvarteta Grizzly Bears vadošais dalībnieks, Rosens sevi apliecina kā vienu no lieliskākajiem savas nozares speciālistiem, kas māk filigrāni spēlēties ar klavieru balādēm un trausli skaistām melodijām. Klavieres un vokāls ir arī galvenie ieroči teicamajā skaņdarbā „Saint Nothing”, ko varēs atrast mūziķa martā gaidāmajā EP „Silent Hour/Golden Mile”.
Vaura - "Vanth" [Wierd]
(from f/c LP "Selenelion", out February 28th)
(available as a free download)
Laipni lūdzam vēl vienus šīs nedēļas debitantus! Vaura ir jauns kvartets no... jā, atkal no Ņujorkas. Tā sastāvā darbojas bijušie grupu Dysrhythmia, Gorguts, Kayo Dot, Secret Cheifs 3 un Religious To Damn dalībnieki. Jā, arī es neesmu dzirdējis nevienu no augstākminētajām grupām, taču gribētos ticēt, ka jauniešiem izdosies sevi apliecināt tieši Vaura sastāvā. Grupa, kuras skanējumā saklausāms gan psihodēliskais roks, gan industrial, gan pat zināmas metal iezīmes, jaunākajā singlā „Vanth” atsauc atmiņā kaut ko ļoti pazīstamu no 90’to gadu alternatīvās mūzikas.
War - "Brodermordet" [Sacred Bones]
(from f/c 7" vinyl single, out February 21st)
Rokmūzika pēdējos gados nepiedzīvo to spožāko periodu, taču par vienu patīkamu pārsteigumu pērn parūpējās četri tīņi no Dānijas – punk-rock kolektīvs Iceage ar debijas albumu „New Brigade”. Šīs grupas līderis Elias Benders Rēnenfelts kopā ar vēl vienu sabiedroto izveidojis blakus projektu War, kam februārī iznāks pirmais singls „At War For Youth / Kains Marke”. Neesam dzirdējuši abus a-puses skaņdarbus, bet ļoti patīkami uzrunā šā singla b-pusē iekļautais „Brodermordet”, ko pat īsti nevar dēvēt par pankroku. Absolūts lo-fi skanējums, kura vadmotīvs ir netīri skanošs sintezators un totāli neskaidrs Rēnenfelta vokāls. Varbūt to varam dēvēt par 21.gadsimta panku?
Miike Snow feat. Lykke Li - "Black Tin Box" [Universal]
(from f/c LP "Happy To You", out March 26th)
Par šīs nedēļas karstāko un aprunātāko singlu parūpējās zviedru trio Miike Snow, un viņu jaunākajam singlam, kas tapis kopā ar tautieti Liki Lī, garām nevar paiet arī AMGmusic. Atzīšos, ka sākotnēji pat ļoti neuzrunāja netipiski Miike Snow veidotais, tumšais un psihodēliskais „Black Tin Box”, taču ar katru nākošo klausīšanās reizi šajā trekā izdodas saklausīt ko jaunu un interesantu, kas neapšaubāmi liecina, ka skaņdarbs ir pelnījis uzslavas. Atliek vien minēt, kāds būs viss „Happy To You” albums, kas iznāks marta beigās.
THREE REMIXES OF THE WEEK:
Lana Del Rey - "Born To Die" (PDP / 13 Remix) [Polydor]
(from "Born To Die" single, out January 23rd)
Nu jau pavisam drīz. Jau pirmdien veikalos nonāks pērnā gada aprunātākās jaunās mūzikas lēdijas Lanas Del Rejas albums „Born To Die”, par kuru noteikti daudziem ir savs viedoklis, to pat vēl nedzirdējušiem. Pirms albuma Lana laidusi klajā singlu „Born To Die” ar vairākiem remiksiem, no kuriem noteikti jāizceļ slavenais grupu Blur un Gorillaz līdera Deimona Olbērna veikums. Viņš, paslēpies aiz pseidonīma PDP/13, no jau apnikušās dziesmas ir radījis teju vai pilnīgi jaunu, ārkārtīgi aizkustinošu darbu, kura fantastiskākais pluss ir romantiski pīkstinošais sintezators, kas gan sākas vien pie 2:20.
Radiohead - "Everything In Its Right Place" (Tensnake edit) [self-released]
(no official release info)
Pagājušās Nedēļas Izlasē no trīs piedāvātajiem remiksiem divi bija saistīti ar vācu producentu Tensnake. Šonedēļ atkal neiztiekam bez viņa klātbūtnes, jo pavisam nejauši sanāca uzdurties pagājušā gada Tensnake remiksam Radiohead klasiskā 2000.gada albuma „Kid A” trekam „Everything In Its Right Place”. Lai arī šis noteikti nav no spožākajiem Tensnake darbiem, ir ļoti patīkami apzināties, ka nākošajā diskotēkā vai mājas ballītē varēs uzlikt arī kādu Radiohead skaņdarbu. Oficiāli šis, protams, nav izdots, tāpēc, ja ir vēlme pēc savas MP3 kopijas, meklējiet to netā.
WhoMadeWho - "Inside World" (Digitalism Remix) [Kompakt]
(from "Inside World" digital single, out now)
Visbeidzot kas platākam deju solim piektdienas vakaram. Dāņu dance-punk apvienība WhoMadeWho laidusi klajā jaunu singlu „Inside World” ar trim remiksiem. Piektdienas ballīšu noskaņai visvairāk atbilst vācu dueta Digitalism veikums, kas, pateicoties sintezatora partijai, ļoti atsauc atmiņā leģendāro 2003.gada Underworld hītu „Two Months Off”. Pozitīvisms staro!
VIDEO OF THE WEEK:
The Twilight Sad – „Another Bed” [Fat Cat]
(dir. Craig Murray)
Pateicoties ļoti baudāmajam 2009.gada albumam „Forget The Night Ahead”, ar lielu nepacietību gaidu skotu drūmās noskaņas meistaru The Twilight Sad trešo studijas ierakstu „No One Can Ever Know”. Pērn grupa to jau ieskandināja ar singlu „Kill It In The Morning”, bet janvārī laida klajā jaunu singlu „Another Bed”. Tagad šim skaņdarbam režisors Kregs Mjurejs ir uztapinājis arī ļoti interesantu video par kādu acīmredzami vientuļu vīru, kas cenšas sevi izklaidēt, kā nu prot.