12 oktobris, 2013

CLASSIC HIT: Shamen - Ebeneezer Goode (1992)


Shamen – „Ebeneezer Goode” [One Little Indian]
(from 1992 LP „Boss Drum”)

„Spļāviens sejā britu valdībai” – tā varētu vienā vārdā nosaukt šo dziesmu. Astoņdesmito gadu beigās radusies viena no cilvēces skaistākajām un baudāmākajām kustībām – reivs – nesa līdzi sev it kā ne ko neizsakošus četrus burtus MDMA. Šie burti apzīmē to, ko jūt cilvēki, kad ir stipri iemīlējušies. Tas, protams, tika aizliegts, un britu mēdiji, jo īpaši BBC no tā stipri distancējās un nosodīja. Bija jāizdomā apkārtceļš, ko ļoti labi var saprast latviešu cilvēks, ja atceramies, ka padomju gados bija jāpakļaujas cenzūrai un lietas nevarēja saukt vārdos.

1992.gada septembrī The Shamen radīja absolūti ģeniālu risinājumu, kā iespļaut sejā šim debīlajam likumam. Viņi radīja stāstu par misteru „Ebeneezer Good”, kura pirmo vārdu ātri izrunā kā „E” jeb ekstazī („e’s are good / e’s are good”). Tāpēc mēs ļoti labi saprotam, ka tas misters „E”, kurš „ierodas pilsētā un uzkurina tautu, un dāvā mīlestību”, ir tas pats misters, kurš to dara reālajā dzīvē. Bet tehniski dziesmai nevarēja piesieties, jo atklāti narkotikas netiek pieminētas. Visi, kam vajadzēja saprast, saprata. Un dziesma jau pirmajā nedēļā ierindojās akurāt 1.vietā Lielbritānijas pirktāko singlu sarakstā.

Shamen revolūcija gan īsti neizdevās, jo sekoja 1993.gads, grunge un Nirvana laiks, daudzi pārgāja uz heroīnu, un reiva/ekstazī vilnis bija beidzies. To vēlāk kultivēja Berlīnes un vispār Vācijas klubi, bet tas vairs nekad nespēja sasniegt tādu kulmināciju, kā astoņdesmito gadu noslēguma puses reiva kultūra. Lai tā dzīvo!

P.S. ES NEKĀDĀ GADĪJUMĀ NEGLORIFICĒJU NARKOTIKAS. ES UZSVERU, KA TĀS JĀLIETO AR MĒRU UN TIKAI PIEAUGUŠIEM CILVĒKIEM. ES TOTIES GLORIFICĒJU UN ATBALSTU MĪLESTĪBAS IZJŪTAS, KURAS PELNĪJUŠI ARĪ TIE CILVĒKI, KAM CILVĒKI IR IEDŪRUŠI MUGURĀ.

Lirika:

There's a guy in the place
He's got a bittersweet face
And he goes by the name of Ebeneezer Goode
His friends call him Eezer and he is the main geezer
And he'll vibe about the place
Like no other man could
He's refined, sublime, he makes you feel fine
Though very much maligned and misunderstood
But if you know Eezer he's a real crowd pleaser
He's ever so good, he's Ebeneezer Goode
You can see that he's mysterious,
Mischievious and devious
As he circulates amongst the people in the place
But once you know he's fun
And something of a genius
He gives a grin that grows around
From face to face to face
Backwards and then forwards,
Forwards and then backwards
Eezer is the geezer who loves to muscle in
That's about the time the crowd
All shout the name of Eezer
As he's kotcheled in the corner,
Laughing by the bass bin

Eezer Goode, Eezer Goode
He's Ebeneezer Goode
Eezer Goode, Eezer Goode
He's Ebeneezer Goode
Eezer Goode, Eezer Goode
He's Ebeneezer Goode
Eezer Goode, Eezer Goode
He's Ebeneezer Goode

Has anybody got any veras?
Lovely
Ya ha ha ha ha ha
Ya ha ha ha ha ha
A great philosopher once wrote
"Naughty naughty very naughty"
Ha ha ha ha ha
Ebeneezer Goode, leading light of the scene
Know what I mean - see
He created the vibe,
He takes you for a ride and as if by design
The party ignites like he's comin alive
He takes you to the top, shakes you all around
Then back down, you know as he gets mellow
Then as smooth as the groove
That is making you move
He glides into your mind with a sunny "Hello!"
A gentleman of leisure,
He's there for your pleasure
But go easy on old Eezer
He's the love you could lose
Extraordinary fellow, like Mr. Punchinello
He's the kind of geezer who must never be abused
When you're in town and Ebeneezer is around
You can sense a presence
In the sound of the crowd
He gets them all at it, the party starts rocking
The people get excited it's time to shout loud

Eezer Goode, Eezer Goode
He's Ebeneezer Goode
Eezer Goode, Eezer Goode
He's Ebeneezer Goode
Eezer Goode, Eezer Goode
He's Ebeneezer Goode
Eezer Goode, Eezer Goode
He's Ebeneezer Goode

A-LIST: David Bowie - Love Is Lost (Hello To Steve Reich By James Murphy Remix)


David Bowie - "Love Is Lost" (Hello To Steve Reich By James Murphy Remix) [Columbia]
(from f/c LP "The Next Day" deluxe edition, out November 4th)

Viss iet uz to, ka es pavisam drīz varēšu mierīgi nomirt. 21.gadsimta labāko dziesmu es esmu dzirdējis, gadsimta labāko albumu noklausījies, un tagad klāt ir arī šādā pat kategorijā ietilpstošs remikss. Vēl atliek tikai sagaidīt pavasari – ja FC Arsenal izdosies izcīnīt premjerlīgas titulu, nu tad tiešām...

Atmetot melno humoru, nav nekāds pārsteigums, ka vienu no desmitgades izcilākajiem miksiem izveidojis tieši Džeimss Mērfijs. Nekad tā īsti nebūdams LCD Soundsystem fans, esmu vienmēr apbrīnojis viņa entuziasmu un spēju radīt oriģinālu skanējumu, kad tas vairs šķiet neiespējami. Ne velti Arcade Fire tieši Mērfiju izvēlējušies par sava jaunā albuma producentu, turklāt A-LIST dziesmā „Reflektor”, kā atceramies, piedalījies arī ņekijs Deivids Bovijs... Varbūt tur aug saknes arī šim miksam?

Mērfijs, kurš ar remiksiem nebija nodarbojies sešus gadus, intervijā BBC Radio 6 atzinis, ka vienmēr no oriģināla ir centies saglabāt tikai vokālu, ap kuru lipināt kopā pārējos ingredientus. Tā tas ir arī šajā gadījumā, kad teju trešdaļa no 10 minūšu garā remiksa būtībā balstīta uz komponista Stīva Reiha (te arī atslēga miksa nosaukumam) 1972.gada skaņdarba „Clapping Music” bāzes. Savukārt miksa vidū mēs izdzirdam klasiskā 1980.gada Bovija „Ashes To Ashes” sintezatora skaņas. Pārējais ir Džeimss Mērfijs, kas, pilnībā pārveidojot skaņu, pratis izcilā veidā saglabāt oriģināla svinīguma un arī zināmas nolemtības auru. Izcili. „OH WHAT HAVE YOU DONE?”

P.S. Un kas par tekstu ir gabalam! Tikai tagad piefiksēju, cik personīgu iemeslu dēļ tas man patīk: "Your country's new, your friends are new / Your house and even your eyes are new / Your maid is new and your accent too / But your fear is as old as the world"...

10 oktobris, 2013

ERAAS - Initiation


ERAAS - "Initiation" [Felte]
(from f/c LP "Initiation", out November 12th)

Bruklikas tumšās elektroniskās mūzikas duets ERAAS AMGmusic uzmanības lokā nonāca precīzi pirms gada, kad viņi izdeva savu debijas albumu „ERAAS”. Tolaik aizkustināja tā pirmais singls „Briar Path”, kas pat bez informācijas meklēšanas internetā lika aizdomāties, ka puišiem ir zināmas post-rock saknes. Tā tik tiešām ir, Roberts Tohers un Ostins Staviarcs pirms tam darbojās Konektikutas post-rock ansamblī Apse. 12.novembrī ERAAS izdos jau otro albumu „Initiation”, kura tituldziesma ir pilnīgi no citas operas. Gan ritmiskais zīmējums, ko sastāda lēns bungu mašīnas ritms kombinācijā ar roku plaukšķiem, gan Tomu Jorku atgādinošais narkotiskais dziedājums atgādina kaut ko no 90’to gadu nogales depresīvākās underground mūzikas puses. Skumji un skaisti vienlaikus.

A-LIST: Samo Sound Boy - Your Love (Shlohmo remix)


Samo Sound Boy - "Your Love" (Shlohmo remix) [Body High]
(from EP "Your Love", out now)

Mūzika ir infekcioza. Ne tikai klausītājiem, bet veselām pilsētām. Vairāk nekā desmit gadus rakstot par mūziku, ne pirmoreiz ievēroju, ka pēc kāda veiksmīga mūziķa uzliesmojuma, atdzīvojas visa tā reģiona vai pilsētas attiecīgā stila pārstāvniecība. Pēdējo pāris gadu laikā elektroniskās mūzikas galvaspilsētas vārdu ASV var droši nēsāt Losandželosa, kas līdz šim tomēr stipri vairāk asociējusies ar rokmūziku un hip-hopu. Samo Sound Boy jeb 27 gadus vecais Sems Grīzmers ar mūziku pirmoreiz pa īstam aizrāvies Argentīnā, kur studējis mākslu un brīvajā laikā vazājies pa naktsklubiem. Atgriezies dzimtenē, 2011.gadā kopā ar LOL Boys dalībnieku Džeromu Poteru nodibinājis ierakstu leiblu Body High. Viņa jaunākā relīze ir EP „Your Love”, kas jau oriģinālversijā ir ļoti atmosfērisks darbs, balansējot starp deep-house un electro-house, taču lielākā pērle ir šī treka remikss no Shlohmo.

Vēl tikai vakar rakstīju par Shlohmo sabiedrotā Purple skaņdarbu „The Club”, kur minēju, ka Purple drīzāk atgādina sedatīvu Burial. Šajā remiksā, mazliet pakacinot ar minūti garu ievadu, kas atgādina par oriģināla hausmūzikas izcelsmi, Shlohmo lauž ritmu, ieved transā ar fantastiskajiem vokāla sempliem un galu galā vēl ieslēdz hipnotizējošas trance/electro skaņas. Maģiski!

Dream Koala feat. SoKo - Ocean


Dream Koala feat. SoKo - "Ocean" [Splendid Music]
(from EP "Odyssey", out now)

Berlīnē mītošais tikai 18 gadus vecais francūzis ar segvārdu Dream Koala jau vairāk nekā gadu ik pa laikam priecē ar burvīgiem skaņdarbiem un remiksiem savā SoundCloud vietnē, tāpēc atliek vien pabrīnīties, kā viņš nav sen jau nokļuvis kāda lielāka mūzikas izdevuma uzmanības centrā. Septembra izskaņā leibls Splendid Music izdeva Dream Koala debijas EP „Odyssey”. Iesaku noklausīties arī tā tituldziesmu, kas izklausās pēc The xx apvienošanās ar SALEM, bet ļoti skaists ir arī „Ocean”. Šīs dziesmas oriģinālā versija parādījās interneta dzīlēs jau gada sākumā, bet šeit pagarināta par trim minūtēm, kuras aizpilda stīgu instrumenti un kādas Losandželosas mākslinieces SoKo vokāla iestarpinājumi.

Los Campesinos! - Avocado, Baby


Los Campesinos! - "Avocado, Baby" [Wichita]
(from f/c LP "No Blues", out October 28th)

Velsas indie-pop sekstets Los Campesinos!, kura sastāvā gan nav neviena velsieša, 28.oktobrī izdos savu sesto studijas albumu „No Blues”. Grūti pateikt, vai atbilstoši nosaukumam albuma tematiskajos aspektos tiešām būs izskaustas skumjas, bet agresija, depresija un runas par nāvi bija gan gaidāmās plates pirmajā singlā „What Death Leaves Behind”, gan arī jaunākajā skaņdarbā „Avocado, Baby”. Protams, jau atkal tas viss rūpīgi izdaiļots ar krāšņu, balles dejām atbilstošu mūziku, svinību noskaņojumu un vēl dāmu kori, kas saucoties Cardiff Cougar Allstars.

Julio Bashmore feat. Jessie Ware - Peppermint


Julio Bashmore feat. Jessie Ware - "Peppermint" [Broadwalk]
(from f/c debut LP, out next year)

Bristoles producents Julio Bashmore (īstajā vārdā Metjū Vokers) ir no tiem sava aroda piepratējiem, kas šķietami jau kādu dekādi ir uz skatuves. Patiesībā uz pusi mazāk, turklāt mūziķa kontā vēl nemaz nav savas ilgspēlējošās plates, vien n-tie EP. Debijas albumu Julio grasās izdot nākamā gada sākumā, un šobrīd to ievada pirmais singls „Peppermint”, kur vokālistes lomā pērnā gada viena no spožākajām debitantēm – Džesija Vēra. Atšķirībā no sava pēdējā singla, pagājušās vasaras „Troglodytes”, „Peppermint” atkal ir tipisks Bashmore. Klasiski skanoši 4/4 house mūzikas bīti, klasisks piano un Vēras vokāls, kas sacilpots tā, it kā šis būtu kādas viņas dziesmas remikss, nevis speciāli ierakstīts vokāls dziesmai.

09 oktobris, 2013

A-LIST: Sun Kil Moon - Richard Ramirez Died Today Of Natural Causes


Sun Kil Moon - "Richard Ramirez Died Today Of Natural Causes" [Caldo Verde]
(from f/c LP "Benji", out February 2014)

Gangsteri, vardarbība, slepkavības ir, maigi izsakoties, visai bieži temati hip-hop daiļradē. Daudz retāk par šiem tematiem tiek dziedāts (vai deklamēts, kā šajā gadījumā) rokmūzikā, vēl retākos gadījumos tik ierasti intīmā un klusā mūzikas lauciņā kā folkmūzika. Tiesa, Marks Kozeleks, grupas Sun Kil Moon līderis, nereti izcēlies gan ar stindzinošu aukstumu, gan melnu humora izjūtu, bet šeit viņš pārspēj pats sevi.

Kas tad ir Ričards Ramirezs, kurš „nomira šodien dabiskā nāvē”? Sērijveida slepkava, izvarotājs un laupītājs, kas 80’to gadu vidū terorizēja Kaliforniju ar šaušalīgiem un normālam prātam neaptveramiem noziegumiem. Viņu beidzot notvēra 1985.gada augustā, četrus gadus vēlāk pēc ilgas tiesas prāvas piesprieda nāvessodu, bet n-to apelāciju rezultātā šī soda izpilde tā arī izpalika, jo 2013.gada jūnijā Ramirezs mira cietuma kamerā no vēža radītām komplikācijām. Par daudz es šeit veltu uzmanību zvērīgajam noziedzniekam, jo dziesmas nosaukums un pirmais pantiņš ir mānīgs. Šī nav dziesma par Ričardu Ramirezu!

Šī dziesma jeb deklamācija (folk-rap?) ir par bailēm, par nāvi un novecošanu. Tieši par pēdējo tēmu ir, manuprāt, vistrāpīgākās dziesmas rindiņas: „The Soprano’s guy died at 51 / That’s the same age as the guy / Who’s coming to play drums / I don’t like this „getting old” stuff / Havin’ to pee 50 times a day is bad enough / Got a nagging prostate and I got a bad back / And when i fuck too much / I feel like I’m gonna have a heart-attack”. Jā, draugi, novecošana nav nekāda skaistā dāvana. Ietērpis to muzikālā noformējumā, kas būtībā sastāv tikai no depresīvas akustiskās ģitāras strinkšķināšanas un bungām, kas, kā dziesmā solīja Kozeleks, pievienojas beigās, Sun Kil Moon ir radījuši biedējošu pasaku pieaugušajiem bez laimīgām beigām.

A-LIST: Purple - The Club


Purple - "The Club" [Wedidit]
(from f/c EP "Salvation", out November 5th)

Iepazīstieties ar kārtējo producentu no Londonas, par kuru zināms ir vien viņa segvārds. Mistiskais Purple nesen pievienojies Losandželosas elektronisko mūziķu kompānijai Wedidit, kura sastāva spožākā zvaigzne ir Shlohmo. Spriežot pēc šī skaņdarba, visas iespējas nomainīt viņu tronī ir Purple. Muzikāli velkamas līdzības arī ar minēto Shlohmo, kuras izpaužas akcentu likšanā uz naksnīgas noskaņas radīšanu, taču ir arī acīmredzamas atšķirības. „The Club” ar spokainajiem sievietes vokāla sempliem, kuri faktiski vienatnē aizpilda trešdaļu no kompozīcijas, un dobjajiem basiem daudz vairāk sasaucas ar Burial daiļradi. Lielākais skaņdarba mīnuss noteikti ir tā garums jeb, precīzāk izsakoties, īsums. Ļoti ceru, ka debijas EP „Salvation”, kas iznāks novembra sākumā, šis būs pagarinātā versijā.

Paradise - Stars Shine Bright


Paradise - "Stars Shine Bright" [Dirty Bingo]
(to be released as a single on November 18th)

Lielbritānijas saulainais, nosaukumam atbilstošais duets Paradise pirmoreiz uzpeldēja aptuveni pirms gada ar debijas singlu „Endless Wave”, kas gan lielāku rezonansi izpelnījās, pateicoties b-pusē iekļautajai vācu 70’to gadu avant-rock grupas Slapp Happy dziesmas „Blue Forever” kaverversijai. Gadu vēlāk viņi ir klāt ar nākamo singlu „Stars Shine Bright”, kas turpina iemīto saulaino pludmaļu ballīšu atmosfēru, vienlaikus drošāk iepinot madchester kustības tendences, kuras šogad jau diezgan spoži atdzīvināja Jagwar Ma savā debijas albumā.