03 oktobris, 2014

A-LIST: Oskars Tu un Rūdolfs Za - Andrejsalas Vibe


Oskars Tu un Rūdolfs Za - "Andrejsalas Vibe" [self-released]
(no official release info)

Vasaras sākumā savu debijas EP izdeva jaunais Vaidavas kolektīvs Kasetes, kura kodolu veido brāļi Rūdolfs un Kārlis Zagorski, un kuriem šogad pievienojušies arī Oskars Tupuriņš un Renārs Veličko. 13 minūšu garais instrumentālais ieraksts bija visnotaļ interesants un svaigs pienesums pašmāju mūzikā, kas apvienoja astoņdesmito gadu synth-pop ar mūsdienīgākām chill-wave niansēm, prasmīgi kombinējot elektriskās ģitāras ar dažādām sintezatoru variācijām.

Pagājušajā nedēļā klusi un kautrīgi divi Kasetes dalībnieki – Oskars un Rūdolfs – publiskojuši savu jaunāko veikumu „Andrejsalas Vibe”. Kā e-pastā man atrakstīja Oskars, šis skaņdarbs nav izmantots Kasetes vajadzībām, jo ne visi kvarteta dalībnieki par to bijuši sajūsmā. Ar AMGmusic ir pilnīgi pretēji! Lai arī „Andrejsalas Vibe” būtībā izmantoti tie paši ingredienti, kas Kasetēs, šim skaņdarbam ir ļoti būtiska atšķirība – vokāls. Turklāt balss un teksta klātbūtne dod dziesmai otru niansi – tumšāku un lipīgāku grūvu. „Hey, how would you like / To leave me alone?” Oskars izaicinoši uzsāk dziesmu, kas vēlāk aizslīdēs pie atzīšanās „Of course I would cry / I’m just not good at saying goodby”. Taču visam pāri ir fantastisks, uz Rūdolfa elektriskās ģitāras rifa balstīts piedziedājums ar atkārtojošos rindiņu „I keep faith in cigarettes”, jo... Jo smēķējoši cilvēki labāk zina, kas ir tuvākais draugs neomulīgos brīžos.

A-LIST: Puro Instinct - 6 of Swords


Puro Instinct - "6 of Swords" [self-released]
(no official release info)

Labu laiciņu neko nebijām dzirdējuši no divām Kalifornijas māsiņām – Paiperes un Skaileras Kaplanām. Savu muzikālo karjeru abas sāka vēl iepriekšējā dekādēm, izdodot dziesmas ar skatuves vārdu Pearl Harbour. Drīz vien gan nosaukums tika nomainīts pret Puro Instinct un 2010.gada nogalē ar paša Ariel Pink līdzdalību iznāca pirmais lielais hīts „Stilyagi”, kam sekoja arī debijas albums „Headbangers In Ecstasy”. Faktiski tā arī bija pēdējā reize, kad mēs dzirdējām kaut ko par Puro Instinct.

Pēc visai pieticīgajām kritiķu atsauksmēm māsas tomēr nav metušas plintes un sintezatorus krūmos, bet gan nākamā gada sākumā plāno izdot jaunu albumu, kam gan pagaidām nav ne nosaukuma, ne plānots relīzes datums. Toties ir jauns singls „6 of Swords”, kas ar krietnu distanci ir visiespaidīgākais, ko māsiņas ir radījušas. Gabals sevī apvieno pasakaini skaistu un romantizētu auru ar deju zālēm piemērotu lo-fi bītu apakšā. Kā smējās viens Stereogum autors, žēl, ka termins „witch-house” ir jau aizņemts, jo šis būtu ļoti atbilstoši.

02 oktobris, 2014

A-LIST: Andy Stott - Violence


Andy Stott - "Violence" [Modern Love]
(from f/c LP "Faith in Strangers", out November 17th)

Mančestras eksperimentālās tehno mūzikas producents Endijs Stots, lai arī pirms tam izdevis pāris albumus un EP, spoži uzplaiksnīja 2012.gadā, radot vienu no tā gada izcilākajiem elektroniskās mūzikas ierakstiem „Luxury Problems”. Gadu vēlāk viņam bija paredzēta uzstāšanās festivālā „Skaņu Mežs”, taču slimības dēļ to pēdējā brīdī diemžēl nācās atcelt. „Parāds” tiks atdots jau nākamnedēļ, kad Endijs Stots beidzot paviesosies arī Rīgā.

Savukārt novembra vidū gaidāms viņa jaunākais albums „Faith In Strangers”, kuru šobrīd ieskandina pirmais singls „Violence”. Līdzīgi, kā tas bija ar iepriekšējā albuma A-LIST singlu „Numb”, arī „Violence” galvenā loma atvēlēta Stota vokālās pedagoģes Elisones Skidmoras balsij. Tikai šoreiz ierakstītais vokāls nav skaldīts pa daļām un veidotas skaņu kolāžas, bet izmantots daudz tradicionālākā formā. Tradicionālākā formā šķietami iesākas pats skaņdarbs, taču jau pēc divām minūtēm ieslēdzas dārdoši basi, un Stots ievelk ierasti valdzinošajā tumšo skaņu pasaulē.

01 oktobris, 2014

A-LIST: Swim Good & RLMDL - Saturday


Swim Good & RLMDL - "Saturday" [Bedroomer]
(released as a single on September 9th)

Bedroomer ir salīdzinoši jauns un ārpus dzimtenes ne visai plaši zināms kolektīvs/ierakstu leibls, kas pulcējis vietējos Toronto mūziķus, kuru aizraušanās ir indie elektroniskā mūzika. Viņu vidū arī kāds producents ar segvārdu Swim Good, kurš iepriekš publicējis ne pārāk izteiksmīgus darbus, kas balansējuši starp indie pop/rock un čilveivīgu elektroniku Toro Y Moi manierē. Patīkams pārsteigums ir viņa jaunākais singls, kopā ar tikpat nezināmo kolēģi RLMDL radītais „Saturday”, ko droši var dēvēt par Swim Good neilgās karjeras pagaidām iespaidīgāko darbu. Gabals iesākas ar londonisku garage/2step ritmu, taču ieskanoties galvenajai sintezatora tēmai, jau pēc 45 sekundēm aizved uz pludmali saulrietā, turklāt to visu papildina izcili romantisks un relaksējošs piedziedājums ar lo-fi-synth un pat elektriskās ģitāras piejaukumu. Žēl, ka tik auksti pie jūras šobrīd saulrieta laikā...

A-LIST: Clark - Unfurla


Clark - "Unfurla" [Warp]
(from f/c LP "Clark", out November 3rd)

Gada pēdējais ceturksnis būs ir īsts pļaujas laiks leģendārajam Londonas elektroniskās mūzikas leiblam Warp Records. Vispirms pēc 13 gadu pauzes atgriezies Aphex Twin, tuvāko nedēļu laikā dienasgaismu ieraudzīs jaunākais Flying Lotus albums, savukārt novembra sākumā jaunu albumu izdos vēl viena ietekmīga figūra britu elektroniskās mūzikas lauciņā – producents Kriss Klārks, kurš beidzamajos gados uzstājas kā vienkārši Clark. Karjeras sākumā cieši asociēts ar t.s. IDM skatuvi, Klārks nekad nav bijis ieliekams kādos rāmjos, un ir spēlējies gan ar ambient un experimental, gan ar techno un house, gan pat džezu un postroku. Albumu „Clark” ievadošais pirmais singls „Unfurla” ir viens no gaišākajiem un deju zālēm piemērotākajiem Klārka darbiem. Minimāls un kompakts, bet skābā un reiviskā skanējuma dēļ arī piepildīts un masīvs darbs.

A-LIST: Arca - Thievery


Arca - "Thievery" [Mute]
(from f/c LP "Xen", out November 3rd)

Ņemot vērā, ka cilvēku skaits, kas strādājuši pie pērnā gada Kanjē Vesta izcilā albuma „Yeezus”, ir mērāms vairākos desmitos, ļoti grūti novilkt līniju un izcelt kāda konkrēta producenta idejas. Taču pats fakts, ka jaunais Venecuēlas producents Alehandro Gersi jeb Arca ir pielicis roku pie viena no desmitgades labākajiem albumiem tieši skaņas ziņā, ir vērā ņemams un pasvītrojams CV, kurā faktiski nekā daudz vairāk uz šo brīdi jau arī nav (vēl tikai tāds „sīkums” kā darbs pie FKA twigs „EP2”).

Rakstot šīs rindas, ir jau tapis zināms, ka Arca par producentu savam jaunajam albumam ir izvēlējusies arī Bjorka, bet vēl līdz tam varēsim papriecāties par paša mākslinieka solo izdarībām, jo novembrī Mute Records izdos viņa debijas albumu „Xen”. Gaidāmās plates pirmais singls „Thievery” liecina, ka papriecāties varēsim ne pa jokam, jo šis ir skaņas ziņā grandiozs darbs. Nieka divarpus minūšu garais instrumentālais darbs sevī ietver tik daudz nianšu, ka tās pat grūti uzskaitīt. Smagi, metāliski basi, neiedomājamākās sintezatoru cilpas, breikbīta ritms un gala beigās pat liriska klavieru melodija, kas paslēpusies aiz visa šī krāšņā un nevienā brīdī nepārspīlētā skaņu jūkļa.

A-LIST: Perfume Genius - Grid



Perfume Genius - "Grid" [Matador]
(from f/c LP "Too Bright", out September 22nd)

Ja pēc kādiem 15 gadiem Perfume Genius izdos savu spožāko singlu izlasi, kurā dziesmas būs sakārtotas hronoloģiskā secībā, cilvēkiem, kuri tikai tad iepazīs Maika Hadreasa daiļradi, nebūs ilgi jārokas cauri veciem ierakstiem, lai saprastu, kādas dramatiskas izmaiņas mūziķis veica tālajā 2014.gada rudenī. No bēniņos kasešu magnetafonā ierakstītās atzīšanās „Mr Peterson” līdz ne mazāk introvertai, bet jau jaudīgākajai „Hood”, līdz grandiozajai un ironiski izaicinošajai „Queen”. Un tad sekotu jau pavisam liels šoks dziesmas „Grid” izskatā, pie kuras būtu jāpalūkojas, vai atskaņotājs nav nejauši sācis spēlēt kādu pilnīgi cita mākslinieka ierakstu. Tekstuāli arī šajā dziesmā Hadreass turpina cīņu ar saviem iekšējiem dēmoniem (tas atspoguļots arī videoklipā), taču ieroči jau ir pavisam citi – draudīgi, industriāli skanoši sintezatori, motoriski piesitieni un gala beigās pat apdullinoši spiedzieni un ķērcieni. Vienā vārdā – satriecoši!

A-LIST: Kleerup feat. Susanne Sundfor - Let Me In


Kleerup feat. Susanne Sundfor - "Let Me In" [Warner Music]
(from f/c EP "As If We Never Won", out October 13th)

Man nav ne jausmas, cik naudiņas saņēma zviedru komponists un producents Andreass Klīraps par dziesmu „With Every Heartbeat”, bet, ja būtu taisnība šajā pasaulē, viņam vairs nevajadzētu strādāt, un arī bērni būtu paēduši visu atlikušo mūžu. Turklāt viena no izcilākajām pagājušās dekādes popmūzikas kompozīcijām (1.vieta AMGmusic 2007.gada popmūzikas topā) palīdzēja restartēt arī uz to brīdi iestrēgušo dziedātājas Robinas karjeru. Nekad neaizmirsīšu to februāra vakaru, kad nejauši uzslēdzu Pīta Tonga raidījumu BBC Radio 1, kur viņš pirmatskaņoja „With Every Heartbeat”, piesakot to ar vārdiem: „It’s gonna be a massive, MASSIVE hit this summer!”. Taču ne par to stāsts.

Nevarētu gluži teikt, ka pēc tam Klīrapa karjera būtu bijusi neveiksmīga. 2008.gadā iznāca viņa debijas albums, kurā bez Robinas piedalījās arī tādas zvaigznes kā Nena Šerī un Like Lī, vēl gadu vēlāk ieguva veselas trīs zviedru Grammy balvas, tai skaitā kā gada labākais komponists Zviedrijā, taču viņa dziesmām sāka pietrūkt spozmes un odziņas. Es nekādā gadījumā nevēlos „Let Me In” pielīdzināt „With Every Heartbeat”, taču pēc ilgāka pārtraukuma Klīrapa skaņdarbā ir jūtama dzirksts. Šeit viņš ir atteicies no ierastā kristāldzidrā sintezatoru skanējuma un nomainījis to pret dobjāku, fancīgāku, vietām pat paspēlējoties ar space-disco noskaņām. Tāpat šoreiz precīzi desmitniekā atkal trāpīts ar vokālisti, norvēģieti Suzannu Sandforu, kas Klīrapa mētāšanos starp uzrāvieniem un melanholiju padara tik vieglu un baudāmu.

A-LIST: Julian Casablancas + The Voidz - Where No Eagles Fly


Julian Casablancas + The Voidz - "Where No Eagles Fly" [Cult]
(from f/c LP "Tyranny", out September 22nd)

Mēneša pašā sākumā The Strokes līderis Džulians Kasablankass, kurš nu sapulcinājis jaunu kolektīvu ar nosaukumu The Voidz, lai patincinātu ar jauno albumu „Tyranny”, publiskoja singlu „Human Sadness”. 11 minūšu garais psihodēliskais ceļojums tajā brīdī šķita kā gaumīgs joks. Patiesībā nekādu joku šeit nav, jo viss vairāk nekā stundu garais albums ir vispsihākais, ko Kasablankass savā karjerā ir radījis. Brīžiem ideju un satura pagriezienu pat ir tik daudz, ka klausītājam var noreibt galva. Uz šī fona izceļas plates otrais singls „Where No Eagles Fly”, kurš joprojām neizklausās ne pēc Strokes, ne Kasablankasa iepriekšējiem solo soļiem, taču ir apveltīts ar momentānu iedarbību un ideāli savieno griezīgu ģitāru ārdīšanos ar antīku sintezatoru skaņu rotaļīgiem iestarpinājumiem.

30 septembris, 2014

A-LIST: Grouper - Call Across Rooms


Grouper - "Call Across Rooms" [Kranky]
(from f/c LP "Ruins", out October 27th)

Lizas Herisas jeb Grouper mūziku vienmēr raksturojuši vārdi „ēteriska”, „dūmakaina”, un viņas galvenie instrumenti allaž bijuši balss, vientuļa ģitāra vai klavieres un 4-celiņu lenšu magnetafons, kurā tas viss tiek ierakstīts. Nekas vairāk par iepriekš minēto nav izmantots jaunākajā singlā „Call Across Rooms”, taču tas atkal satriec ar savu trauslumu un dvēselisku atkailinātību. Herisas balss, kas šķietami tūlīt aizlūzīs vai vienkārši izgaisīs, rada vārdos neietērpjamas sajūtas.

Žurnālam Vogue Liza Herisa stāstīja, ka šī dziesma esot par vēstuli, kuru viņa uzrakstījusi kādam, kuru ļoti mīl, bet nespēj būt kopā. „Savā ziņā tā ir arī kā vēstule sev pašai, kā tiekšanās mīlēt labāk,” piebilda Herisa. Dilemmas, iekšējās cīņas ar sevi, bet visam pāri ilgas un cerības ir tās, kas būtībā vada šo dziesmu un kuras Herisa izdzied tik dziestošā un trauslā balsī, it kā baidītos tās pazaudēt uz neatgriešanos. „And maybe we’ll figure it out / And then I can give you my letter”.

A-LIST: Dean Blunt - 50 Cent


Dean Blunt - "50 Cent" [Rough Trade]
(from f/c LP "Black Metal", out November 3rd)

Dīns Blants un Inga Kouplenda (esmu par 99,99 procentiem drošs, ka tie ir segvārdi) ir viens no noslēpumainākajiem pāriem elektroniskajā mūzikā pēdējos gados. Nu jau gan laikam jāsaka „bija”, jo duets, kas brīžiem uzstājās ar šādiem vārdiem (atcerēsimies kaut vai 2012.gada fantastisko A-LIST singlu „The Narcissist”!), brīžiem kā Hype Williams, nu ir pašķīries un tagad darbojas katrs atsevišķi. Par abiem dzirdēts tik daudz dažādu stāstu, ka vienkārši nav iespējams atšķirt, kas ir patiesība, bet kas izdomājums. To gan kultivējuši paši mūziķi, intervijās melojot un izdomājot lietas ar Minhauzena cienīgu vērienu.

Ieliekot savu artavu Hype Williams baumu vācelē, gribētos domāt, ka abi nav bijuši pāris mūzikā vien. Vismaz tāds iespaids rodas pēc pēdējiem Dean Blunt solo izgājieniem, no kuriem pēdējais ievada novembra sākumā gaidāmo studijas albumu „Black Metal”. „50 Cent” ar ģitāras ievadu, kas atsauc atmiņā Jask & Jocie „Beautiful”, ir viens no liriskākajiem un tiešākajiem Blanta darbiem karjerā, apdziedot... jaunu attiecību sākumu. Šoreiz kopā ar dzejnieci Džoannu Robertsoni, ar ko sadarbojās jau savā pērnā gada albumā „The Redeemer”.

A-LIST: Aphex Twin - minipops 67 [120.2] [source field mix]


Aphex Twin - "minipops 67 [120.2] [source field mix]" [Warp]
(from f/c LP "SYRO", out September 22nd)

Pēc tam, kad vasarā Ričards D. Džeimss vasaras sākumā beidzot izdeva savu 1994.gadā ierakstīto albumu „Caustic Window”, kas līdz tam bija divas desmitgades nogulējis putekļainā plauktā, biju beidzot saņēmies noklausīties līdz šim nedzirdēto no Aphex Twin plašās diskogrāfijas. Nu tas būs jāatliek uz nezināmu laiku vēlāk, jo par ietekmīgāko cilvēku elektroniskajā mūzikā savulaik dēvētais producents pēc 13 gadu pauzes ir klāt ar jaunu plati, kuru 4.septembra vēlā vakarā ievadīja pirmais singls „Minipops 67”.

Pēc tik ilga laika pārtraukuma atgriezties mūzikā ir vienmēr liels risks, taču pietiek ar mazāk nekā 10 sekundēm, lai saprastu, ka Aphex Twin ir fantastiskā formā. Atkārtošos vēlreiz, ka es neesmu klausījies pārāk daudz Džeimsa relīzes, taču arī pats mākslinieks atzīst, ka šis ir viens no „pieejamākajiem” viņa darbiem, kas tik un tā pārsteidz ar savu precizitāti, niansētību un – pats galvenais – jaudu. Ir visnotaļ smieklīgi šo salīdzināt ar Burial un Modeselektor daiļradi, kas ir pirmais, kas iešaujas prātā dzirdot „Minipops 67”, jo galu galā Skolotājs ir Ričards D. Džeimss, un nevis otrādi. Taču varbūt, ka tas ir tikai loģiski, ņemot vērā, kādu ietekmi pēdējās divās dekādēs uz elektroniskās mūzikas žanru ir atstājis Aphex Twin. Skolotājs ir atpakaļ (sola vēl ierakstus!) un atpakaļ ar vērienu!

A-LIST: Flying Lotus feat. Kendrick Lamar - Never Catch Me


Flying Lotus feat. Kendrick Lamar - "Never Catch Me" [Warp]
(from f/c LP "You're Dead!", out October 6th)

Losandželosas mūziķis, producents un skaņas abstrakcionists Stīvens Elisons jeb Flying Lotus savu pēdējo ierakstu 2012.gadā nosauca „Until The Quiet Comes”. Atbilstoši nosaukumam tas arī bija visintīmākais un klusākais Flying Lotus ieaksts līdz šim. Jaunā plate, kas tiks izdota oktobra sākumā, sauksies „You’re Dead!”, un automātiski liek aizdomāties par tās gaidāmo saturu. Starp citu, interesanti, ka, saliekot abus nosaukumus kopā, sanāk loģisks teikums...

Lai arī pirms tam FlyLo bija publiskojis vienu gaidāmā albuma skaņdarbu, kas tapis kopā ar ilggadējo palīgu un domubiedru Thundercat un leģendāro Hērbiju Henkoku, pirmais plates oficiālais singls ir „Never Catch Me” un pie viena pēc ilgākas pauzes uz skatuves atgriež vēl vienu 2012.gada spīdekli – jauno reperi Kendriku Lamāru. „I can see the darkness in me and it’s quite amazing / Life and death is no mystery to me and I wanna taste it” ir pirmās Kendrika rindiņas, netieši apstiprinot manas aizdomas par „You’re Dead!” noskaņu.

Pats gabals gan muzikāli ir gaisīgs un sulīgs, tipiskā FlyLo manierē ieturēts džeza un r’n’b sakausējums ar Lamāru galvenajā lomā, jo, ņemot vērā Flying Lotus sarežģītās dziesmu ritma struktūras, ir grūti iedomāties vēl kādu reperi 2014.gadā, kas tik organiski saplūstu kopā ar šo mūziku. Ja nu vienīgi pats Stīvens Elisons ar otru savu alter-ego Captain Murphy.

A-LIST: Iceage - Forever


Iceage - "Forever" [Matador]
(from f/c LP "Plowing Into the Field of Love", out October 6th)

Vasaras vidū dāņu pankroka kolektīvs Iceage, kas līdz tam bija pazīstami ar melnām, depresīvām un brīžiem apokaliptiskām dziesmām, pamatīgi nošokēja ar singlu „The Lord’s Favourite”, kurā bija saklausāmas tādu mūzikas stilu kā blūzroka, americana un pat kantri nianses. Tagad, kad klāt ir gaidāmā albuma „Plowing Into The Field of Love” otrais singls „Forever”, šīs izmaiņas kļūst daudz loģiskāk izskaidrojamas. Grupas solists Eliass Benders Rēnenfelts uzsāk dziesmu ar vārdiem „I always had the sense / That I was split in two”, savukārt muzikāli Iceage rod ideālu sinerģiju starp iepriekšējo albumu skaņu (sk. piedziedājuma eksploziju/kakofoniju) un tagadējo, kuras tuvākais ekvivalents būtu Nika Keiva slepkavniecisko balāžu posms, bet basa partijas sākumā pat izklausās pēc Nirvana roku darba.