AMGmusic komentārs: „Albums jeb Kendrika autobiogrāfija gluži
nesākas ar atmiņām no bērnības, bet gan daudz spilgtāko tīņa posmu dziesmā
„Sherane a.k.a Master Splinter’s Daughter” („Seventeen, with nothing but pussy stuck on my mental”), kurā
mazliet ironiski ilustrēts, kas notiek 17gadīga puiša prātā, īpaši saskaroties
ar pavieglākas uzvedības meitenēm: „Love
or lust, regardless we’ll fuck / Cause that’s the trife in us”. Tikmēr, pat
neiedziļinoties tematikā, ir vienā mirklī sajūtams, ka turpmākā stunda paies
izcili atmosfēriskā muzikālā pavadījumā, jo tie naksnīgie bīti, maigie sintezatoru
pieskārieni, par kuriem šeit atbildīgs The
Bizness, ir perfekta hip-hop un soul mūzikas sintēze. Turklāt tas ir tikai
sākums, pirmā nodaļa, pēc kuras viss interesantākais vēl tikai priekšā. Tur jūs
sagaidīs gan intriģējoši piedzīvojumi, gan ar laiku nākošas atklāsmes par
dzīvi, kas pieaugušajiem varbūt šķiet loģiskas, gan pieļautas kļūdas, gan
izcīnītas veiksmes – viss pasniegts brīnišķīgā hip-hop/r’n’b’/soul mūzikas mērcē, kuras sastāvdaļas rotā arī
interesanti sempli no Beach House, Twin Sister, Dženetas Džeksones u.c. (...) Šis darbs, kam pirmdien būs nedēļas
jubileja, jau šobrīd saucams par klasisku un hrestomātisku.”
AMGmusic komentārs: „Pagājušajā nedēļā Ņujorkā notika ikgadējais
CMJ mūzikas maratons, kas jauno talantu parādes ziņā kaut kur sasaucas ar gada
sākumā notiekošo SXSW festivālu Teksasā. Kā jau to varēja prognozēt, viens no
lielākajiem šī gada CMJ spīdekļiem, par kuru runāja gandrīz visi mēdiji, bija
jaunais Kanādas dziesminieks Maks
Demarko. Lai jūs nemulsina albuma nosaukums, „2” patiesībā ir mūziķa
debijas plate. Tā ir pilna romantiskām, vieglām un sapņot aicinošām melodijām,
kuru gaisotnē Demarko nedaudz atgādina Pītu
Dohertiju. Skaidrā!”
Egyptian Hip Hop – „Good Don’t Sleep”
Release date: 22/10/2012
Label: R&S
AMG rating: 6/10
AMGmusic komentārs: „Divējādas izjūtas raisa Mančestras apvienības Egyptian Hip Hop debijas albums „Good
Don’t Sleep”. No vienas puses uzkrītoši dzirdams, ka jaunieši ir gana talantīgi
noskaņu meistari, krustojot šūgeizīgu elektroniku ar interesantām ritmu cilpām.
No otras – viss šis it kā interesantais kokteilis albuma vidū sāk kļūt pārlieku
atkārtojošs un uzmanību zaudējošs. Kulmināciju albums sasniedz tā izskaņā ar
diviem smagnējiem, bet emocionāli piesātinātiem skaņdarbiem „One Eyed King” un
„Iltoise”.
Paul Banks – „Banks”
Release date: 22/10/2012
Label: Matador
AMG rating: 6/10
AMGmusic komentārs: „Atmetis savu pseidonīmu Julian Plenti, vasaras sākumā Interpol
līderis Pols Benkss izziņoja solo
albumu, piedāvājot arī lielisku pirmo singlu „The Base”. Viss liecināja, ka
varam cerēt iegūt atgādinājumu, kādēļ joprojām jūsmināmies par pirmajiem
Interpol albumiem. Diemžēl cerības neattaisnojas, jo „Banks” atstāj iespaidu,
ka Pols izmisīgi cenšas tikt vaļā no pagātnes zīmogiem, bet īsti nezina, kurā
virzienā spert soli. Viņa spēcīgais baritons joprojām ir un paliek lielākais
ierocis.”
Jūlija sākumā, izmantojot
Twitter pakalpojumus, ar diezgan negaidītu un skumju ziņu klajā nāca Kristofers
Ouvenss. „Dārgie visi! Tas daudziem būs
pārsteigums, un arī man pašam tas nebija viegls lēmums. Es pametu Girls. Iemesli šoreiz ir personiski.
Man tas ir jādara, lai progresētu. Es turpināšu rakstīt un izdot mūziku.
Pateicos Jums par visu. Ar cieņu, Kristofers,” tā bijušais Girls līderis
paziņoja 2.jūlijā. Jāatzīst, tas tiešām bija liels pārsteigums, jo negadās
bieži, kad grupas pamet tās līderi, turklāt Girls kontā ir divi ļoti veiksmīgi
albumi.
Toties gaišā puse ir tāda, ka
Ouvenss ir turējis vārdu un tik tiešām raksta jaunu materiālu, kas jau pavisam
drīz – pēc pasaules gala, 2013.gada janvārī – tiks izdots debijas solo albumā
„Lysandre”. Vakar mūzikas mēdijos tika prezentēts gaidāmā albuma pirmais singls
„Here We Go”, kas nu jau kārtējo reizi apliecina Ouvensa izcilo singer-songwriter talantu. Turpinot
Girls abu albumu iemīto taciņu, „Here We Go” iemieso trauslumu un tāda
pieauguša, bet joprojām sirdī naiva bērna auru, vienlaikus klusi mierinot: „And if your heart is broken / You will find
fellowship with me”.
Ak, šī trauslā robeža starp
komerciālo un nekomerciālo. Starp populāro un šaurās aprindās zināmo. Starp meinstrīmu un andergraundu. Daudzu mūzikas snobu-prāt, arī starp „slikto” un
„labo”. Viņus var saprast, jo ir stipri garš to mākslinieku saraksts, kas,
ieguvuši vilinošus līgumus ar milzu ierakstu koncerniem, apreibinājušies ar
slavu un naudu, ir pilnībā aizmirsuši par to, kāpēc muzikālā karjera vispār
tika uzsākta. Vēl trakāk mēdz notikt ar tiem, kas visu minēto ieguvuši avansā –
vēl pirms nopietniem sasniegumiem. Pie pēdējiem vēl pirms nedēļas bija pieskaitāms
arī 25 gadus vecais Kalifornijas reperis Kendriks
Lamārs.
Kendriks Lamārs Dakvorts
izceļas uz savu pārējo kolēģu fona. Viņš nenāk no kādas vietējās bandas, bet
gan audzis pietiekami solīdi situētā ģimenē, skolas gados lepojies ar labām
sekmēm, turklāt neaizraujas ar hip-hop kultūras neatņemamo sastāvdaļu – zāles
pīpēšanu. Vienā vārdā garlaicīgs tips, teiksiet? Kā izrādās, nebūt ne, un to
Kendriks spoži apliecina savā debijas albumā „good city, m.A.A.d. kid”, kas ir
viscaur autobiogrāfisks stāsts par jaunieša dzīvi, daudzviet papildināts arī ar
padomiem no allaž gādīgajiem vecākiem. Piemēram, dziesmas „Real” nobeigumā
dzirdama Kendrika tēva norāde: „Any nigga
can kill a man. That don’t make you a real nigga. Real is responsibilty!”
Savu muzikālo karjeru Kendriks
Lamārs sāka visai agri, jau 16 gadu vecumā radot pirmo miksteipu, kam pēc pāris
gadiem sekoja vēl viens. Nokļuvis neatkarīgā leibla Top Dawg Enterteinment
uzmanības lokā, Kendriks jau tika uzaicināts doties koncertturnejā ar slaveno Game, kā viesmākslinieks piedaloties
arī pāris viņa skaņdarbos. Lielāko popularitāti gan atnesa trešais miksteips,
2010.gadā izdotais „Overly Dedicated”, pēc kā jaunieti jau uzrunāja neviens
cits kā hip-hop staigājošā leģenda Dr.
Dre, kas piedāvāja noslēgt līgumu ar viņa ierakstu kompāniju Aftermath
Entertainment. Dre un Snoop Dogg
kādā koncertā pērnā gada vasarā Kendriku paspēja nodēvēt par „New king of the West Coast”...
Viss augstākminētais gan
nenozīmē, ka mūziķa karjera un dzīve bijusi maigiem ziediņiem klāta. Viņš
uzaudzis vienā no kriminālākajām Kalifornijas pilsētām – Komptonā. Ja
pagājušajā gadā pašrocīgi izdotajā albumā „Section.80” galvenā tematika bija
noziedzība un narkotiku problēmas šajā pilsētā, tad oficiālajā debijas albumā
„good kid, m.A.A.d. city” Kendriks centrā licis pats sevi, izstāstot un
ilustrējot apkārt notiekošo no sava skatu punkta. Jau no agrīnajiem darbiem
Kendriks Lamārs ticis apbrīnots tieši sava stāstnieka talanta dēļ, tamdēļ nav
brīnums, ka šis albums drīzāk līdzinās grāmatai vai filmai, nevis mūzikas
ierakstam. Ar to gan es nekādā ziņā negribu noniecināt Lamāra mūziķa talantu,
jo arī tā viņam ir pārpārēm.
Albums jeb Kendrika
autobiogrāfija gluži nesākas ar atmiņām no bērnības, bet gan daudz spilgtāko
tīņa posmu dziesmā „Sherane a.k.a Master Splinter’s Daughter” („Seventeen, with nothing but pussy stuck on
my mental”), kurā mazliet ironiski ilustrēts, kas notiek 17gadīga puiša
prātā, īpaši saskaroties ar pavieglākas uzvedības meitenēm: „Love or lust, regardless we’ll fuck / Cause
that’s the trife in us”. Tikmēr, pat neiedziļinoties tematikā, ir vienā
mirklī sajūtams, ka turpmākā stunda paies izcili atmosfēriskā muzikālā
pavadījumā, jo tie naksnīgie bīti, maigie sintezatoru pieskārieni, par kuriem
šeit atbildīgs The Bizness, ir
perfekta hip-hop un soul mūzikas sintēze. Turklāt tas ir tikai sākums, pirmā
nodaļa, pēc kuras viss interesantākais vēl tikai priekšā. Tur jūs sagaidīs gan intriģējoši
piedzīvojumi, gan ar laiku nākošas atklāsmes par dzīvi, kas pieaugušajiem varbūt
šķiet loģiskas, gan pieļautas kļūdas, gan izcīnītas veiksmes – viss pasniegts
brīnišķīgā hip-hop/r’n’b’/soul
mūzikas mērcē, kuras sastāvdaļas rotā arī interesanti sempli no Beach House, Twin Sister, Dženetas
Džeksones u.c.
Pēdējo izcilo hip-hop albumu
2010.gadā izdeva Kanjē Vests, un tolaik vairākkārt uzsvēru, cik vienoti,
saskanīgi un organiski tur izklausās vesela plejāde dažnedažādāko producentu un
pieaicināto reperu. Gluži to pašu var teikt par šo ierakstu. Tajā producentu
statusā ir gandrīz vai neskaitāms daudzums cilvēku, sākot no tādiem grandiem kā
Dr. Dre, Farels Viljamss, Just Blaze un Scoop DeVille, beidzot ar vidējam
klausītājam neko neizsakāmiem vārdiem. Tam visam acīmredzot ir viens
izskaidrojums: ja Tavā rīcībā ir tik nevainojams un grūti sabojājams materiāls,
kurš šajā gadījumā ir arī konceptuāls, tas turas kopā pats, un to nepieciešams
tikai mazliet izskaistināt.
Blakus Frenkam Oušenam
Kendriks Lamārs ir jaunais r’n’b/hip-hop spīdeklis, kam uzmanību pievērsīs ne
tikai mūzikas speciālisti, kaismīgi blogeri un ietekmīgi kritiķi, bet arī
populārākās radiostacijas, mūzikas televīzijas un šovu zvaigznes un
zvaigznītes. Kas par to? Galu galā, vai „Smells Like Teen Spirit” ir mazāk
vērtīgs tikai tāpēc, ka to regulāri atskaņoja MTV? Turklāt Latvijas kontekstā
tas nespīd šā kā tā, jo pie mums hip-hop un r’n’b vispār skaitās sliktais
tonis. So what? Paši vainīgi. Šis
darbs, kam pirmdien būs nedēļas jubileja, jau šobrīd saucams par klasisku un
hrestomātisku.