Kad pēc nelielās elektroniskās
sarakstes ar Paradigma pajautāju pēc fotogrāfijas, ko pievienot rakstam, biju
jau par 99 procentiem pārliecināts, ka saņemšu atteikumu. To, ka Uldim Zemzaram
netīk publicitāte, var nojaust pēc sociālajiem tīkliem, kuros viņš atrodams –
tajos visos izmantoti segvārdi. Toties tad, kad aiziet saruna par mūziku vai
elektroniskās mūzikas aparatūru, Uldis var iedegties un runāt ilgi un kaismīgi.
Tieši „spēlējoties” un apgūstot analogos sintezatorus, aizsākās viņa jaunākais
projekts Paradigma, kam pavisam nesen prezentēts pirmais singls ar vokālu,
dziesma „Tā aka” ar Friča Bārdas dzeju. Gan par minēto dziesmu, gan muzikālajām
ietekmēm, gan muzikālo karjeru un sintezatoriem Uldis laipni piekrita atbildēt
elektroniski.
Cik sen nodarbojies ar mūzikas radīšanu?
Aptuveni cik skaņdarbu varētu būt Tavā rīcībā?
Mūzika mani ir interesējusi kopš bērnības. Pirmo reizi sāku spēlēt 1993.gadā
Ogres Meža tehnikumā, pieteicos vokāli instrumentālajā ansamblī spēlēt basu,
lai gan nekad basģitāru rokās nebiju turējis. Mēģinājām pat startēt konkursā
"Ko Tu proti"! Pēc tam ar draugu izveidojām grupu Jēkabpilī FLY ASH, ierakstījām dažas dziesmas ar
grupas SVĪTA palīdzību, tas bija tāds indie
uz sintiņiem un ar giču - dziedājām abi (toreiz es mūziku nerakstīju, tikai
tekstus). Pēc teķa pabeigšanas sāku strādāt un dzīvot Līvānos, kur 1996.gadā ar
trim vidusskolniekiem izveidoju vietējo grandža grupu GRINDSTONES, kurā spēlēju ģitāru un dziedāju līdz pat 2000.gadam.
1998.gadā piedalījāmies festivālā „Sinepes un Medus”. Pamatā uzstājāmies
Līvānos, Daugavpilī, kā arī vienreiz Rīgā.
2000.gadā grupas biedri pabeidza videni un devās studēt uz Rīgu, arī es
iestājos LU, tā sāku studēt un strādāt Rīgā. No kāda 2003.gada līdz 2008.gadm
mēģinājām no jauna pie dzīvības uzturēt GRINDSTONES, pat divreiz uzstājāmies
klubā DEPO.
Grindstones - Make your choice. Live @ KlubsDepo 19.02.2009:
Tad paralēli 2007.gadā sāku veikt mājās pirmos ierakstus uz 4 celiņu Tascam
kasetnieka, tas man iepatikās, pēc tam jau iegādājos 8 ceļu digitālo Tascam
studiju. Nopirku Alesis bungu mašīnu un sāku veikt individuālus ierakstus, kas
joprojām bija rokmūzikā balstīti. Tad iedomājos, ka vajadzētu kādu vecu sintiņu
fona radīšanai (taustiņus līdz tam nekad nebiju spēlējis). Ieliku sludinājumu
SS.LV, ka meklēju vintāžas Yamaha DX21, ko atcerējos no brāļa videnes sintpopa
grupas SVĒTDIENA laikiem. Uz sludinājumu atsaucās kāds vīrs - Kārlis Vinķelis,
kurš bija pārsteigts, ka meklēju šādu vecu sintezatoru, jo ar tādu bijis
savulaik spēlējis. Tad nu viņš arī bija tas, kas mani ieveda veco sintezatoru
pasaulē, izskaidrojot, ka tas DX21 nav kaut kāds preset tembru atskaņotājs, bet programmējams instruments no nulles,
pats ģenerē skaņas, nevis atskaņo ierakstītu semplu.
Kad es tādu DX21 biju sagādājis par nelielu naudu, viņš ieradās pie manis un
ar vecajiem klades pierakstiem, nodemonstrēja, kā var uzprogrammēt pašam savas
skaņas, kuru datus viņš bija saglabājis no kolhoza ansambļa laikiem. Viss
tālākais jau ir vēsture - es aizdegos ar šo lietu un sāku iegādāties vienu pēc
otra šādus vecos digitālos un analogos sintiņus, uz kuriem skaņas vari ģenerēt
pats. Šādai mūzikai būtiska nav tikai pati kompozīcija, bet atrast oriģinālas
paša programmētas skaņas. Iegādājos veco Atari ST datoru - uz tā tad
programmēju gan vecos sintus, kam veidoju kompozīcijas uz vecās CUBASE
sekvencera programmas, kas ir vienkārša un pārskatāma, salīdzinājumā ar mūdienu
softiem, kuru man nav vēlēšanās apgūt.
Paradigma - "Space Rails":
Esi mācījies arī mūzikas skolā? Bez sintezatoriem
pārvaldi arī vēl kādu instrumentu?
Nekādas mūzikas skolas, viss pašmācības ceļā, dažu cilvēku padomi un daudz
mūzikas, kas tiek klausīta. Kā jau minēju, varu spēlēt ģitāru, bet tādā panka
un granžera līmenī.
Bez tā, ka šis ir pirmais gabals ar vokālu, kas vēl atšķirīgs "Tā
aka" tapšanā? Jo arī muzikāli tas man izklausās krietni atšķirīgāk…
Vokālam ilgi nebiju gatavs, dziesma jau bija pabeigta rudens beigās, bet
iedziedāju tikai tagad. Kādas atšķirības? Dziesma ir īsa (radiodraudzīga), tai
faktiski ir divas daļas, pantu minimālistiskā un piedziedājuma solo partijas
pārsātinātā, kā arī nobeigums, kurā notiek atgriešanās pie pamattēmas. Šoreiz
katras bungas skaņu rakstīju savā celiņā ar savu efektu, un tā katru
instrumentu, lai kompozīcija neskanētu kā „no diviem vadiem”. Nevar teikt, ka
tas muzikāli pilnīgi atšķirtos no iepriekšējiem, drīzāk vokāls to par tādu
padara, kā arī šoreiz necentos savienot veco ar jauno skanējumu, bet mēģināju
skanēt brutāli autentiski kā 80tajos. Šī doma radās ungāru grupas Nouvelle Phenomene iespaidā, kas 2013.gadā
bieži tika atskaņota radio NABA. Viņi parādīja, ja vēlies skanēt kā tajos
laikos, tad dari to tieši bez kompromisiem ar šodienas reālijām mūzikā.
Kāpēc tieši Friča Bārdas dzeja un konkrētais
dzejolis?
Fricis Bārda man ir paticis kopš vidusskolas laikiem,
viņa dzeja un filozofija atbilst manai pasaules izjūtai, tai vienaldzīgs ir
laicīgais, un ir dziļa neziņa par pārpasaulīgo, tā uzlūko esamību kā brīnumu.
Labāk kā viņš es neuzrakstītu, tāpēc tāda izvēle. Iespējams, kāda vēl dziesma
būs ar viņa dzejoli. Principā maz novērtēts dzejnieks pie mums.
Paradigma - "Tā aka":