CHVRCHES – "The Bones Of What You Believe"
Release date: 23/09/2013
Label: Virgin
AMG rating: 8.5/10
Parasti ir tā – ja vienam
veiksmīgam singlam seko otrs un trešais vēl veiksmīgāki, tad ekspektācijas par
gaidāmo mākslinieka albumu aug ģeometriskā progresijā. Bija divi iemesli, kāpēc
to nevarēja attiecināt uz CHVRCHES. Pirmkārt, grupas skanējums vietām ļoti
sasaucās ar joprojām svaigā atmiņā esošo pērnā gada izcilo Purity Ring albumu.
Otrkārt, dziesmas stilistiski bija ļoti līdzīgas, balstītas uz lipīgiem piedziedājumiem
un strāvojošiem sintezatoriem, kas lika aizdomāties, vai ar to pietiks, lai
izvilktu visu albumu. CHVRCHES tiešām neko nav centušies sarežģīt, bet dīvainā
kārtā „The Bones of What You Believe” nostrādā perfekti.
Runājot par dīvainībām un
neloģiskumu, jāsāk jau ar grupas sastāvu un īso biogrāfiju. CHVRCHES vecākais
dalībnieks, gandrīz 40 gadus vecais ģitārists Īens Kuks savulaik darbojies Glāzgovas
rokmūzikas grupā Aerogramme, savukārt par viņu desmit gadus jaunākais Mārtins
Dohertijs bijis pavadošais mūziķis šūgeiza/postpanka apvienības The Twilight
Sad koncertos. Ikvienam, kas dzirdējis kaut vienu no minēto divu grupu
dziesmām, varētu būt bijis mazs šoks, izdzirdot CHVRCHES daiļradi, kur gan
abi kungi atrodas vokālistes Lorenas Meiberijas fonā. Tieši Meiberijas
eņģeliskais vokāls ir lielākā skotu trijotnes līdzība ar Kanādas kolēģiem
Purity Ring. Savukārt muzikāli CHVRCHES drīzāk liekami t.s. Skandināvijas
popmūzikas kategorijā, blakus Niki & The Dove, Robyn un Kate Boy.
CHVRCHES spēcīgākais trumpis, protams, ir spēja radīt izcili siltas, lipīgas
popmūzikas melodijas. Taču tieši mazie sīkumi un nianses, kas atrodamas teju
katrā no albuma dziesmām, plati padara par neapnicīgu, radošu un ausīm tīkamu
arī pēc sestās klausīšanās reizes. Vai tas būtu reivīgais, pulsējošais
sintezators „Gun” izskaņā, vai tā būtu Chromatics gaumē ieturētā elektriskā
ģitāra „Tether” sākumā, vai Kate Boy nesen izmantotais nesošais ritms dziesmā „Lies”,
tas viss albuma melodijām palīdz nesaplūst vienai otrā un izbaudīt šo plati kā
kaut ko daudz vairāk par „tikai foršu” popmūzikas ierakstu.
Patīkamākais albuma pārsteigums
noslēpts kompozīcijā „Science/Visions”, kas vienlaikus ir gan tumšākais, gan
stilistiski atšķirīgākais albuma gabals. Iesākusies kā variācija par tēmu no
filmas „Terminators” pakaļdzīšanās ainas, pēc ievada dziesma pārvēršas par
dārdošu slasher-disco skaņdarbu, ko vēl draudīgāku padara abu vīru bekvokāls
„I, I / feel, feel / You, you / Leaving”, kas man sākumā izklausījās kā „I, I /
kill, kill / You, you”. Jā, starp citu, arī tekstuāli šis albums ir gana
spēcīgs, gudrs un interesants, nebūt nelīdzinoties citiem sintezatoru pildītas
popmūzikas ierakstiem.
„The Bones of What You
Believe” ir pāris vājie punkti, kā piemēram, eksperiments ar Dohertiju
vokālista lomā dziesmā „Under The Tide”, taču arī tajos brīžos situāciju glābj
tehniskais izpildījums, kas pulsē visas albuma 48 minūtes. Popmūzika ir smalka
lieta, kas vienmēr prasīs spēcīgas melodijas, bet, ja CHVRCHES arī turpmāk
nebaidīsies spridzināt sintezatorus un rībināt bungu mašīnas visdažādākajos
ritmos, viņiem ir lielas iespējas kļūt par ne tikai 2013.gada labākā popmūzikas
albuma autoriem, bet vienu no šīs desmitgades synht-pop modes noteicējiem.