26 septembris, 2013

ALBUMS: CHVRCHES – The Bones Of What You Believe


CHVRCHES – "The Bones Of What You Believe"
Release date: 23/09/2013
Label: Virgin
AMG rating: 8.5/10

Parasti ir tā – ja vienam veiksmīgam singlam seko otrs un trešais vēl veiksmīgāki, tad ekspektācijas par gaidāmo mākslinieka albumu aug ģeometriskā progresijā. Bija divi iemesli, kāpēc to nevarēja attiecināt uz CHVRCHES. Pirmkārt, grupas skanējums vietām ļoti sasaucās ar joprojām svaigā atmiņā esošo pērnā gada izcilo Purity Ring albumu. Otrkārt, dziesmas stilistiski bija ļoti līdzīgas, balstītas uz lipīgiem piedziedājumiem un strāvojošiem sintezatoriem, kas lika aizdomāties, vai ar to pietiks, lai izvilktu visu albumu. CHVRCHES tiešām neko nav centušies sarežģīt, bet dīvainā kārtā „The Bones of What You Believe” nostrādā perfekti.

Runājot par dīvainībām un neloģiskumu, jāsāk jau ar grupas sastāvu un īso biogrāfiju. CHVRCHES vecākais dalībnieks, gandrīz 40 gadus vecais ģitārists Īens Kuks savulaik darbojies Glāzgovas rokmūzikas grupā Aerogramme, savukārt par viņu desmit gadus jaunākais Mārtins Dohertijs bijis pavadošais mūziķis šūgeiza/postpanka apvienības The Twilight Sad koncertos. Ikvienam, kas dzirdējis kaut vienu no minēto divu grupu dziesmām, varētu būt bijis mazs šoks, izdzirdot CHVRCHES daiļradi, kur gan abi kungi atrodas vokālistes Lorenas Meiberijas fonā. Tieši Meiberijas eņģeliskais vokāls ir lielākā skotu trijotnes līdzība ar Kanādas kolēģiem Purity Ring. Savukārt muzikāli CHVRCHES drīzāk liekami t.s. Skandināvijas popmūzikas kategorijā, blakus Niki & The Dove, Robyn un Kate Boy.

CHVRCHES spēcīgākais trumpis, protams, ir spēja radīt izcili siltas, lipīgas popmūzikas melodijas. Taču tieši mazie sīkumi un nianses, kas atrodamas teju katrā no albuma dziesmām, plati padara par neapnicīgu, radošu un ausīm tīkamu arī pēc sestās klausīšanās reizes. Vai tas būtu reivīgais, pulsējošais sintezators „Gun” izskaņā, vai tā būtu Chromatics gaumē ieturētā elektriskā ģitāra „Tether” sākumā, vai Kate Boy nesen izmantotais nesošais ritms dziesmā „Lies”, tas viss albuma melodijām palīdz nesaplūst vienai otrā un izbaudīt šo plati kā kaut ko daudz vairāk par „tikai foršu” popmūzikas ierakstu.

Patīkamākais albuma pārsteigums noslēpts kompozīcijā „Science/Visions”, kas vienlaikus ir gan tumšākais, gan stilistiski atšķirīgākais albuma gabals. Iesākusies kā variācija par tēmu no filmas „Terminators” pakaļdzīšanās ainas, pēc ievada dziesma pārvēršas par dārdošu slasher-disco skaņdarbu, ko vēl draudīgāku padara abu vīru bekvokāls „I, I / feel, feel / You, you / Leaving”, kas man sākumā izklausījās kā „I, I / kill, kill / You, you”. Jā, starp citu, arī tekstuāli šis albums ir gana spēcīgs, gudrs un interesants, nebūt nelīdzinoties citiem sintezatoru pildītas popmūzikas ierakstiem.

„The Bones of What You Believe” ir pāris vājie punkti, kā piemēram, eksperiments ar Dohertiju vokālista lomā dziesmā „Under The Tide”, taču arī tajos brīžos situāciju glābj tehniskais izpildījums, kas pulsē visas albuma 48 minūtes. Popmūzika ir smalka lieta, kas vienmēr prasīs spēcīgas melodijas, bet, ja CHVRCHES arī turpmāk nebaidīsies spridzināt sintezatorus un rībināt bungu mašīnas visdažādākajos ritmos, viņiem ir lielas iespējas kļūt par ne tikai 2013.gada labākā popmūzikas albuma autoriem, bet vienu no šīs desmitgades synht-pop modes noteicējiem.
 

Tropic of Cancer - Court of Devotion


Tropic of Cancer - "Court of Devotion" [Blackest Ever Black]
(from LP "Restless Idylls", out now)

Tropic of Cancer ir Kalifornijas dziedātājas un producentes Kamellas Lobo solo projekts jau vairākus gadus. Šonedēļ iznācis jauns mūziķes albums „Restless Idylls”, kas tapis kopā ar britu tehno mūzikas leibla Downwards dibinātāju, producentu Regis. Ar tehno mūziku gan „Court of Devotion” nav ne mazākā sakara, tas ir izteikti tumšs un depresīvs postpanks agrīno 80’to gadu stilistikā. Noteikti ne man vienīgajam šī dziesma ļoti atsauks atmiņā vienu no visu laiku izcilākajiem The Cure skaņdarbiem „Faith” no tāda paša nosaukuma 1981.gada albuma.

Sundays - Forces


Sundays - "Forces" [self-released]
(from f/c EP "Of Eros and I", out in October)

Zem segvārda Sundays noslēpusies kāda jauna, pagaidām anonīma mūziķe no Vankūveras – pilsētas, kas muzikāli visspilgtāk asociējas ar Grimes. Sundays ir kaut kas pilnīgi pretējs Grimes. Viņas jaunākais singls „Forces”, kas ievada oktobrī gaidāmu debijas EP, ir gandrīz akustisks, kristāldzidrs un smeldzīgs darbs, kas drīzāk līdzinās Sade daiļradei vai kādas 90’to gadu kinolentes skaņu celiņam. „Forces beyond my control / (...) / I don’t know what to make of it,” diezgan trāpīgi un skumji spēcīgas jūtas raksturo Sundays. EP „Of Eros and I” tiek solīts nākammēnes, bet tikmēr dziedātājas SoundCloud vietnē šo kompozīciju var lejupielādēt bez maksas.

25 septembris, 2013

The Range - Metal Swing


The Range - "Metal Swing" [Donky Pitch]
(from f/c LP "Nonfiction", out October 14th)

2010.gadā dibinātais Braitonas elektroniskās mūzikas leibls Donky Pitch šogad sāk uzņemt apgriezienus. Izdevuši ierakstus tādiem zināmiem producentiem kā Lockah un Slugabed, laiduši klajā kompilāciju ar zīmīgo nosaukumu „We Didn’t Think We’d Make It This Far”, 14.oktobrī izdos debijas albumu pagaidām stipri anonīmajam Rodailendas producentam ar segvārdu The Range. „Metal Swing” būs albuma „Nonfiction” noslēdzošais treks, kas ir viscaur ap sempliem būvēts, gaišu noskaņu radošs skaņdarbs ala Gold Panda vai Four Tet agrīno darbu garā.

Only Real - Lemonade


Only Real - "Lemonade" [LuvLuvLuv]
(from f/c EP "Days In The City", out October 7th)

Only Real ir 22 gadus jauns reperis no Londonas vārdā Nails Gelvins. Vārdam „reperis” šoreiz gan nevajadzētu aizbiedēt hip-hop mūzikas nīdējus, jo Only Real mūzikā atrodamas visdažādākās noskaņas un elementi. Bērnībā vecāku iespaidā daudz klausījies Nīlu Jangu, Van Morrison un Beach Boys, un šie muzikālie iespaidi noteikti saklausāmi jaunieša agrīnajos darbos, kas drīzāk līmējas Kalifornijas beach-pop katalogos, nekā hip-hopa. Uz šī fona pat vēl interesantāks ir mūziķa jaunākais singls „Lemonade” no 7.oktobrī gaidāmā debijas EP „Days In The City”. Bagātīgie bīti un ģitāras izklausās kā semplētas no kāda Kasabian skaņdarba, bet paša Naila vokāls atsauc atmiņā citu jauno britu talantu King Krule.

24 septembris, 2013

Nicolas Jaar - Why Didn't You Save Me (Dave Harrington Remix)


Nicolas Jaar - "Why Didn't You Save Me" (Dave Harrington Remix) [Other People]
(available by subscribing to Other People)

Nikolass Džārs un Deivs Haringtons ir uz viļņa! Vēl tikai pagājušajā nedēļā AMGmusic A-LISTē iekļuva abu kopīgā projekta Darkside singls „Paper Trails”, kā klāt jauns skaņdarbs. Šoreiz Deivs remiksējis partnera skaņdarbu „Why Didn’t You Save Me” no 2011.gada EP „Don’t Break My Love”. Haringtons oriģinālu ir saīsinājis par minūti, bet padarījis dinamiskāku, pulsējošāku un piemērotu deju zālēm agra rīta sagaidīšanas cēlienam, vairāk izceļot arī Tamāras vokālu. Šo iespējams iegūt savā rīcībā, par pieciem dolāriem nopērkot leibla Other People abonementu.

Sky Ferreira - You’re Not The One


Sky Ferreira - "You’re Not The One" [Capitol]
(from f/c LP "Night Time, My Time", out October 29th)

Pēc ASV standartiem tikai šovasar pilngadību sasniegusī Sky Ferreira pirms desmit dienām pamanījās iekulties pamatīgā ķezā ar likumu, kad viņas draudziņa, DIIV līdera Zakarija Koula Smita automašīnā tika atrasts liels daudzums heroīna un ekstazī. Priecīgāki notikumi mūziķes dzīvē gaidāmi oktobrī, kad beidzot iznāks Skajas ilgi lolotais debijas albums „Night Time, My Time”. Lai arī tikko publicētajā videoklipā Fereira vizuāli ļoti līdzinās Madonnai viņas karjeras sākumposmā, pati dziesma drīzāk liekama blakus citu 80’to gadu dziedātāju, piemēram, Belindas Kārlailas vai Kimas Vaildas stilistikai. Pats klips arī padevies krāsains un stilīgs, tiesa, ar trillera cienīgu noslēgumu.

23 septembris, 2013

Eliphino - I Don't Care


Eliphino - "I Don't Care" [Hypercolour]
(released as a single on September 9th)

Mans mīļākais žanrs mūzikā ir... laba mūzika,” tā kādā intervijā norādījis producents Toms Vrenkmors jeb Eliphino no Līdsas. Pieļauju, ka mēs neesam pazīstami, un viņš to nav nošpikojis no manis, bet tas ir ļoti labs formulējums. Tagad Londonā dzīvojošais mūziķis ar DJ lietām sācis nodarboties jau agrā jaunībā, un jau 2007.gadā iznāca viņa debijas un pagaidām arī vienīgais albums „Out of Phase”, kas vairāk bija orientēts uz instrumentālu hip-hop un nu-jazz mūziku. Toties viņa jaunākais singls „I Don’t Care” ir tipisks house mūzikas skaņdarbs viscaur. No vienas puses vokāla sempli un noskaņa sasaucas ar deep-house, bet to eleganti caurvij progressive-house raksturīgi bīti un sintezatoru iestarpinājumi. Gaumīgs darbs, lai neteiktu vairāk.

Mercedes - Full Tilt


Mercedes - "Full Tilt" [Airwave Hustler]
(to be released as a single on October 14th)

Dāņu reperei un dziedātājai Mercedes (tā arī neizdevās uzzināt viņas īsto vārdu) ir tik interesants dzīvesstāsts, ka pat mūzika paliek fonā. Jāsāk ar to, ka meitene uzaugusi Dānijas ciemā-komūnā Kristiānijā, par kuru man savulaik tīņu gados stāstīja viens draugs, kurš tur bija paviesojies. Atvērtu muti varēju klausīties viņa stāstos par šo hipiju kopienu, kur atļauta marihuāna, un vispār viss notiek vienā lielā bohēmiski mākslinieciskā garā. Tur Mercedes iepazinusies ar The Fugees solisti Lorinu Hilu, kas koncerta laikā meitenei pat veltījusi īpašu frīstailu. Vēlāk Mercedes kļuva par modeli un fona dziedātāju reperim LL Cool J. Pārcēlās uz Londonu un pēc īpaša lūguma uzstājusies Blur basģitārista Aleksa Džeimsa privātā ballītē. Vēlāk pārcēlusies uz Losandželosu, kur viņas slavenību-draugu pulks vēl palielinājies, bet mēs tiešām novēršamies no būtiskā. Oktobrī iznāks jaunās sievietes debijas singls „Full Tilt”, kas izklausās kā 1992.gadā sarakstīts dance/hip-hop treks ala Salt’n’Pepa vai Kriss Kross gaumē, vienlaikus ienesot svaigumu un oriģinalitāti uz šā brīža jauno reperu fona.

A-LIST: Movement - Us


Movement - "Us" [Modular]
(released as a single on September 23rd)

Sākotnēji Movement bija Sidnejas duets, ko pirms gada dibināja par sempliem un perkusijām atbildīgais producents Šons Vokers un taustiņinstrumentālists Džesijs Džeimss Vords, taču līdz ar vokālista Luisa Veida pievienošanos pārtapis par trio. Paši sevi austrālieši dēvē par „minimal soul” apvienību, tikmēr mūzikas presē jau pielīdzināti gan The Weeknd karjeras sākuma tumšajai un dūmakainajai pusei, gan The xx atkailinātājam minimālismam un trauslumam.

Maijā grupa izdeva savu debijas singlu „Feel Real”, kas acumirklī izraisīja rezonansi mūzikas presē, un to tikai pastiprina turpinājums dziesmas „Us” izskatā. Vienkāršais ritms un šobrīd aktuālie samtainie 80’to gadu popmūzikas sintezatori kopā ar Veida vokālu „Did you believe in us? / Did you believe in trust? / Cause I’ve been thinking it over / And you’re aware that I want you” nostrādā perfekti, radot vienlaikus erotisku un arī skumju noskaņu.