Ieturot tradīcijas, arī šogad
AMGmusic iesāk jaunu gadu ar mazu atlūkošanos uz aizvadīto mēnesi, proti, vēl
iepriekšējā gada decembri, kura aktuālie ieraksti palika fonā visiem n-tajiem
gada topiem. Par to gan īpaši nepārdzīvoju, jo būdams afigenna pieredzējis džeks mūzikas lietās, droši paredzēju, ka
iziet cauri decembra singliem man prasīs maksimums vienu dienu. Kļūdījies biju
ne pa jokam, jo, izrādās, 2013.gada decembris ir bijis ārkārtīgi piesātināts
mūzikā.
Lai kā man gribētos šeit
atspoguļot vismaz 15 kompozīcijas, pieturēsimies pie iepriekšējā gada formulas
– pieciem labākajiem decembra singliem, kam šoreiz vēl pievienošu vienu
teicamas kaverversiju. Savukārt jau rīt AMGmusic lapās meklējiet pirmos
lieliskos 2014.gada singlus, kuru arī desmit dienās ir neticami daudz. Lai
tikpat skanīgs viss gads!
MĒNEŠA LABĀKAIS SINGLS:
Burial - "Come Down to Us" [Hyperdub]
(from EP "Rival Dealer", released on December 16th)
Lai arī Burial pēdējais albums iznāca 2007.gadā un intervijas viņš sniedz
retāk nekā Latvijā mainās valdības, Londonas elektroniskās mūzikas lielākais
21.gadsimta talants vismaz reizi gadā par sevi atgādina. Pēdējoreiz tas notika
precīzi pirms gada, kad iznāca viņa iepriekšējais EP „Truant / Rough Sleeper”,
kas nepelnīti palika fonā tā gada decembra trakumam ar nosaukumu „gada topu
apkopošana”.
Tiesa gan, „Truant / Rough
Sleeper”, lai cik lielisks arī nebūtu, stilistiski visai maz atšķīrās no Bevana
iepriekšējiem EP – 2011.gada „Street Halo” un 2012.gada „Kindred”. Tamdēļ
milzīgs pārsteigums ir 2013.gada „Rival Dealer”, kurā Burial ir drastiski
mainījis kursu. Pazīstu vairākus mūzikas fanus, kas ciena Burial daiļradi, bet
vienlaikus piebilst, ka mūzika ir pārlieku tumša, vietām pat depresīva. Gluži
kā sadzirdējis viņus, Burial ir izdevis savas karjeras skaistāko, gaišāko
ierakstu, kas iedarbojas kā leksotanīls depresīvā vakarā.
EP noslēdzošais, 13 minūšu
garais skaņdarbs „Come Down To Us” ir sadalāms divās daļās – vienā par otru
skaistākā. Ja pirmajā pusē mierpilnajam un sildošajam motīvam apakšā tomēr
jūtama Burial tipiskā melanholija, tad otrā puse jau līdzinās skaņdarbam, ko
droši var iekļaut kādā skaistā Ziemassvētku melodiju izlasē. Turklāt gabals vēl
noslēdzas ar aizkustinošu vokāla semplu no filmu režisores Lanas Vačovskas
(agrāk – Larija Vačovska) 2012.gada runas: „Years
later I found the courage to admit that I am a transgender and that this
doesn’t mean that I’m unloveable”.
Vēlāk pats Viljams Bevans bija
nosūtījis ziņu BBC Radio 1 ētera personībai Mērijai Annai Hobsai, kura to nolasīja
ēterā: „Es ieliku visu savu sirdi šajā EP
un ceru, ka kādam patiks. Es gribēju, lai melodijas ir anti-huligāniskas, kas
varbūt kādam palīdzētu noticēt sev, nebaidīties, nepadoties un zināt, ka kaut
kur ir kāds, kam šis kāds rūp un ir vajadzīgs. Lai šis ieraksts ir kā tāda
eņģeļa burvestība pret ļauniem cilvēkiem, drūmiem brīžiem un šaubām par sevi.”
Tā kā AMGmusic decembra
dziesmas iet nākamā gada ieskaitē, mums JAU ir viens līderis, kas 2014.gada
labāko singlu latiņu pacēlis ĻOTI augstu.
CITI DECEMBRA LABĀKIE GABALI:
The War on Drugs - "Red Eyes" [Secretly Canadian]
(from f/c LP "Lost In The Dream", out in March 2014)
Atzīšos, ka Filadelfijas
kvartets The War On Drugs mani nekad
tā īsti nav uzrunājis, un tas nav tikai tāpēc, ka man nepatīk šīs grupas
nosaukums (vai varbūt es neuztveru ironiju?). Tiesa gan, grupas kontā ir tikai
divi albumi, kuriem martā pievienosies trešais – „Lost In The Dream”. Tā
pirmais singls „Red Eyes” ir burvīgs pārsteigums, un diez vai kāds apstrīdēs,
ja teikšu, ka šis ir pārliecinoši grupas labākais darbs. Adama Grandusiela
(savulaik muzicējis kopā ar Kurtu Vailu) vadītais kolektīvs šeit apbur ar
apskaujošu siltumu ne mazāk kā Phosphorescent
vai Youth Lagoon pērnā gada
sākumā, vienlaikus pamanoties dziesmu pacelt līdz stadionu plašumam.
Beyonce - "XO" [Columbia]
(from LP "Beyonce", released on December 16th)
Diemžēl aizņemtības dēļ
joprojām tā arī neesmu noklausījies Jay-Z
kundzes Bejonsī piekto studijas
albumu „Beyonce”, taču man nav nekāda pamata neticēt mūzikas kritiķiem, kas šo
atzinuši par labāko albumu decembrī. Albumam gan nav oficiālu singlu (toties
katram(!) albuma gabalam ir videoklips), taču par tā vizītkarti kļuva skaņdarbs
„XO”, kas patiešām var mazliet nošokēt mūzikas klausītājus, kas līdz šim ir
visai vīpsnājoši attiekušies pret Bejonsī daiļradi, ieskaitot šo rindu autoru. Laikā,
kad r’n’b piedzīvo jaunu vilni, šis
ir ļoti pateicīgs brīdis karjeras reanimācijai, un, lai nu kam, bet Bejonsī par
talanta un palīgbrigādes trūkumu nav jāsūdzas. „XO” ir kā radīta himna
radiostaciju repertuāram, un tamdēļ to noteikti piemeklēs Daft Punk „Get Lucky” liktenis, bet tas nekādā gadījumā nedrīkst
mazināt faktu, ka dziesma ir nostrādāta izcili, par ko, visticamāk, lielas
uzslavas pelnījis Teriuss Nešs jeb The-Dream.
CYMBALS - "Winter '98" [Tough Love]
(from f/c LP "The Age Of Fracture", out January 27th)
Ilgais gaidīšanas laiks būs
drīz beidzies – pērnā gada hīta „The Natural World”, kas AMGmusic 2013.gada
singlu topā izcīnīja 6.vietu, autori CYMBALS
jau pēc dažām nedēļām izdos ilgi gaidīto otro studijas albumu „The Age of
Fracture”. Vēl tikai novembrī atklātībā parādījās stipri atšķirīgais singls
„Erosion”, kā mēnesi vēlāk grupa piedāvāja vēl vienu plates dziesmu „Winter
‘98”. Šķiet, ka šīs dziesmas nosaukumam vēl labāk atbilstu „Winter ‘91”, jo
dziesma mierīgi varētu atrasties Pet
Shop Boys karjeras izcilākajā albumā „Behaviour”. Trīs stilistiski
atšķirīgi skaņdarbi jeb sastāvdaļas. Atliek minēt, kāds būs gala produkts jeb
albums.
Tensnake feat. Fiora - "No Relief" [Virgin EMI]
(from f/c LP "Glow", out March 10th)
Kopš vācu producents Marko
Nīmerski jeb Tensnake izdeva izcilo 2010.gada hītu „Coma Cat”, kas ir viņa pietiekami garās karjeras pagaidām
augstākais punkts, ir aiztecējuši daudzi ūdeņi. Šajā gadījumā tas nav tikai
tāds teiciens, jo mūziķa pēdējie singli vairs neiepriecināja tā, kā minētais
„Coma Cat” vai viņa lieliskie remiksi, kuru augšgalā, protams, rīmeiks Azari & III grāvējam „Reckless With Your Heart". Martā beidzot iznāks Tensnake debijas albums „Glow”, ko šobrīd
ievada ārkārtīgi grūvīgais singls „No
Relief”. Kopā ar vokālisti Fiora
tapušais gabals gan diezgan stipri atšķiras no minētajiem Tensnake hītiem, kas
bija pildīti ar sauli un vasaras izjūtām. Šis ir tumšāks un mazliet smagnējāks
darbs (pat Fioras vokāls ir pazemināts līdz tādam tonim, ka viņa izklausās pēc
vīrieša), bet vienlaikus ārkārtīgi pievelkošs un lipīgs, skanējuma ziņā
atgādinot kaut ko no 2005./2006.gada house
mūzikas scēnas.
Tears For Fears - "My Girls" (Animal Collective Cover)
[self-released]
(no official release info)
Astoņdesmito gadu populārā new-wave/synth-pop apvienība Tears For Fears jau ilgāku laiku strādā
pie pirmā oriģinālā materiāla kopš 2004.gada albuma „Everybody Loves A Happy
Ending”. Lai atgādinātu cilvēkiem par sevi, grupa pērn ievietoja savā YouTube
kanālā divas kaverversijas - Arcade Fire
dziesmai „Ready To Start” un Hot Chip
hītam „Boy From School”. Decembrī tām pievienojās trešā, manuprāt, visspožākā
versija par 2009.gada un, iespējams, vispār pagājušās dekādes labāko singlu, Animal Collective radīto „My Girls” no
tā gada albuma „Merriweather Post Pavillion”. Saglabājot oriģināla viļņainos
sintezatorus, Tears For Fears šo Panda Bear sarakstīto, mīļuma pārpilno dziesmu
ir ietērpuši dzirkstošā diskotēku hītā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru