31 decembris, 2013

2013: GADA ALBUMI (10.-1.vieta)

2013.GADA ALBUMU TOP 50
3.DAĻA (10.-1.VIETA)

10.Fuck Buttons – "Slow Focus"












Release date: 22/07/2013
Label: ATP Recordings
AMG rating: 9/10 (7.8)

AMGmusic rakstīja: „Kad es 2009.gadā rakstīju par Bristoles dueta Fuck Buttons otro studijas albumu „Tarot Sport”, uzsvēru, ka neesmu dzirdējis nevienu tik melodisku drone mūzikas albumu. To pašu zināmā mērā var teikt par „Slow Focus”, bet lielāks akcents jāliek uz to, ka es nevarēju iedomāties, ka drone mūzikas grupa spēj radīt divus tik uzskatāmi atšķirīgus albumus. Nav jau tā, ka „Tarot Sport” būtu albums, ko šūpuļdziesmu vietā likt zīdaiņu iemidzināšanai, bet „Slow Focus” teju vai šokē ar savu tumšumu un apokaliptisku nolemtību. Šī melnā noskaņa ir lielākā atšķirība no iepriekšējiem Fuck Buttons darbiem, jo pārējie elementi ir palikuši. Skaņdarbi joprojām ir gari, izstiepti, bet tikai tamdēļ, lai vēl saasinātāk un ar lielāku baudu sagaidītu kulmināciju, kas parasti izskan ar tādu jaudu, ka pie spēcīgākas skaņu aparatūras varētu arī paģībt.” Jūlija albums #1.



9.Autre Ne Veut – "Anxiety"












Release date: 25/02/2013
Label: Software
AMG rating: 9/10 (7.6)

AMGmusic rakstīja: „Autre Ne Veut pieņemts pievienot t.s. „new r’n’b” lauciņā blakus How To Dress Well, Frank Ocean un Miguel. Protams, šeit viscaur jūtami soulmūzikas un r’n’b elementi, taču saukt šo par r’n’b albumu būtu, maigi izsakoties, neprecīzi. Tad jau drīzāk „Anxiety” var salīdzināt ar 80’to gadu popmūziku, piemēram, Prince, kura vēsmas gaisā jūtamas ne tikai dēļ brīžiem spiedzošā vokāla, bet arī elektriskās ģitāras iestarpinājumiem. Tāpat arī albuma grandiozitāte un plašums drīzāk atgādina Madonnas ierakstus, nevis, teiksim, Grimes. Bet visprecīzāk būtu teikt, ka šis ir 2013.gadu lieliski raksturojošs popmūzikas ieraksts, par ko noteikti jāpateicas arī albuma producentam un Artura tuvam draugam Danielam Lopatinam (no Ford & Lopatin un Oneohtrix Point Never), kas esot sākumposmā bijis galvenais Autre Ne Veut skolotājs skaņu pasaulē. Ja Ašina vokāls un melodiskums ir „Anxiety” sirds un dvēsele, tad šīs „so 2013” ritmu un skaņu programmatūras fonā ir albuma prāts un muskuļi, kopā radot vienu veselu, spēcīgu kopumu.”. Februāra albums #2.



8.Julia Holter – "Loud City Song"












Release date: 19/08/2013
Label: Domino
AMG rating: 9/10 (8.2)

AMGmusic rakstīja: „Atzīšos, Losandželosas eksperimentālās ambient/electronic mūziķes Džūlijas Holteres pērnā gada „Ekstasis” plates burvību spēju izlobīt tikai pēc kādas trešās klausīšanās reizes vēlu vakarā pie vīna glāzes. Toties trešais albums iedod pa nervu stīgām nekavējoties. Iespējams tāpēc, ka šis ir pirmais albums, kuru Džūlija ierakstījusi īstā ierakstu studijā ar paplašinātu ekipējumu. Iespējams tas ir tāpēc, ka šis ir visdaudzšķautņainākais mākslinieces ieraksts, kurā no klusas meitenītes viņa hameleoniski pārvēršas par dzīves nobružātu, uzstājīgu sievieti, tikpat viegli atgriežoties atpakaļ. Viss skanējums, instrumentācija „Loud City Song” ir pārliecinošs, bagāts un pārsteidzošiem pagriezieniem pilns. Šis ir jau Keitas Bušas un Dead Can Dance augstāko karjeras brīžu līmenis. Džūlija Holtere ir radījusi savu šedevru.”. Augusta albums #1.



7.Savages – "Silence Yourself"












Release date: 06/05/2013
Label: Matador
AMG rating: 9/10 (8.0)

AMGmusic rakstīja: „Nu jau vairs neko neizmainīt – četru dāmu kolektīva Savages debijas albums „Silence Yourself” mūzikas vēsturē ieies, galvenokārt, kā skaļais protests pret telefonu izmantošanu koncertos un uzmanības nekoncertēšanu uz būtisko (tas izskan arī dziesmas „Shut Up” video versijā un lasāms uz plates vāciņa). Taču man gribētos to gan mazliet pastumt maliņā, un drīzāk to saistīt kontekstā ar jaunības maksimālismu un vēlēšanos radīt mazu revolūciju, kas ir tik ļoti nepieciešama īpašība jauniem rokmūziķiem. Būtiskāk ir, ka šī vēlme ir palīdzējusi radīt emocionālu, dārdošu un enerģijas pārpildītu ierakstu, kura laikā 39 minūtes paskrien vienā acumirklī. Laiks rādīs, vai Savages kļūs par šīs desmitgades spēcīgāko post-punk ansambli, kad emocijas būs mazliet piezemējušās, bet pagaidām tās ir palīdzējušas radīt sen nedzirdēti lielisku, dusmīgu debijas albumu.”. Maija albums #2.



6.Vampire Weekend – "Modern Vampires Of The City"












Release date: 13/05/2013
Label: XL
AMG rating: 9/10 (8.2)

AMGmusic rakstīja: „Seši septiņi gadi mūzikā, komerciāli panākumi un kritiķu atzinība, kā arī 30gadnieku statusa tuvošanās – tas ir tikpat vārīgs un bīstams periods, kā jaunam sportistam ieiešana profesionāļu kārtā. „Modern Vampires of the City” vairs nav tā bezrūpīgā rotaļāšanās, ar kādu Vampire Weekend ienāca mūzikā 2007.gadā. Arī šajā albumā gan lielākā daļa dziesmu ir mažora toņos, taču albums ir daudz dziļāks, sevi izzinošāks un nobriedušāks. Vampire Weekend no trakulīgiem, bet talantīgiem studentiem ir kļuvuši par atzītiem profesoriem savā lauciņā un pieredzes bagātiem vīriem sadzīvē, neaizmirstot arī par dzīves baudīšanu.”. Maija albums #3.



5.Phosphorescent – "Muchacho"












Release date: 18/03/2013
Label: Dead Oceans
AMG rating: 9/10 (7.8)

AMGmusic rakstīja: „Runājot par „Muchacho” daudz bagātīgāko skanējumu, pats Metjū norāda, ka viņa mērķis nekad nav bijis radīt akustisku folkmūziku. Gluži vienkārši iepriekš mūziķis, kurš pats ir arī savu albumu producents, iepriekš nav pratis tik labi apieties ar mūsdienu tehniku. Savukārt tagad, kad nācies iekārtot Ņujorkā pašam savu studiju un aiz muguras daudz lielāka pieredze, klāt nākušas arī jaunas iemaņas. Tāpat arī laiks šoreiz bijis lielāks, jo „Muchacho” ieraksts tapis vairāk nekā gadu. Šīs muzikālās izmaiņas visvairāk izpaužas albuma trešajā skaņdarbā „Ride On / Right On”, ko gribētos dēvēt par pagaidām labāko 2013.gada dziesmu. Tas vairs nav nekāds kantri vai folks, bet absolūts sintī-šlāgeris, kas ritmiski sasaucas ar leģendāro Raimonda Paula „Zilo Karbunkuli”. Protams, saknes un melanholija nav pazudusi arī no „Muchacho” albuma. Ko vien vērts ir viens no skaistākajiem mūziķa darbiem karjerā „Song For Zula”.” Marta albums #1.



4.Nick Cave & The Bad Seeds – "Push The Sky Away"












Release date: 18/02/2013
Label: Bad Seed Ltd.
AMG rating: 9/10 (8.1)

AMGmusic rakstīja: „Ja kāds baidījās, kas notiks ar The Bad Seeds, kad 2009.gadā aizgāja viens no tās centrālajiem mūziķiem, Miks Hārvijs, šīs bailes var droši nolikt malā. Noir-rock karalis Niks Keivs šajā albumā ir fantastiskā formā, un muzikāli šis noteikti ir iespaidīgākais Keiva & The Bad Seeds darbs kopš 90’tajiem gadiem. Turklāt plates izskaņā tā pamanās pat mazliet nošokēt. Es nudien neatceros, kad Keivs būtu radījis tik atkailinātu un sirdi plosošu skaņdarbu, kāds ir „Push The Sky Away”. „You gotta just keep pushing on / Push the sky away,” Keivs ir ne mazāk zinošs dzīves skolotājs, kā Leonards Koens.”. Februāra albums #2.



3.Arcade Fire – "Reflektor"












Release date: 28/10/2013
Label: Merge
AMG rating: 9/10 (7.4)

AMGmusic rakstīja: „Ambiciozais, gandrīz pusotru(!) stundu garais albums divos cēlienos tikai attāli līdzinās 2010.gada „Suburbs”. Ja tajā grupa izklausījās pēc slavu guvušu mūziķu atgriešanās dzimtā ciemata takās, ko, protams, pavada sentimentālas un eksistenciālas sajūtas, tad šoreiz Arcade Fire ieradušies kādā Haiti karnevālā. Ne velti pirmajā koncertā Ņujorkā grupa aicināja apmeklētājus ierasties karnevāla tērpos ar devīzi „jo spožāk, jo labāk”. Tikpat krāsains un daudzveidīgs albums ir arī muzikāli. Šeit netrūkst ne atsauču uz astoņdesmito gadu Deividu Boviju un Talking Heads, septiņdesmito gadu glemroku, „Here Comes The Night” nekristu ārā no pēdējā Vampire Weekend albuma, bet „Normal Person” dzirdami Pola Makartnija vaibsti. Turklāt visā šajā greznajā ballītē Arcade Fire ne uz mirkli nezaudē savu rokrakstu. Arcade Fire joprojām ir rokmūzikas grupa, taču tāda, kas nav baidījusies eksperimentēt, meklēt jaunu ceļu un, pateicoties Džeimsam Mērfijam, to arī veiksmīgi atrast.”. Oktobra albums #1.



2.Kanye West – "Yeezus"











Release date: 24/06/2013
Label: Def Jam
AMG rating: 9/10 (8.2)

AMGmusic rakstīja: „Pašpārliecības Kanjē Vestam nekad nav trūcis. Šķiet, tikai viņš pēc viena no grandiozākajiem ierakstiem hip-hop vēsturē ar nākamo varētu startēt pilnīgi citā virzienā, turklāt sākt iespringt tikai tad, kad līdz albuma izdošanai atlikušas divas nedēļas un divām dziesmām sacerētu tekstus divas stundas pirms albuma nodošanas. Protams, visticamāk, ka tas viss (tāpat kā izvēlēšanās neizdot singlus, albumu izdot bez vāciņa noformējuma) ir vienkārši reklāmas triks. Kuru tas interesē? Kanjē Vests uguņo! Paša balss, Bon Iver klātbūtne (turklāt trijās no albuma desmit dziesmām!) un kārtējā fantastiskā semplu izvēle ir tās trīs lietas, kas liek noticēt, ka „Yeezus” izdevis tas pats mākslinieks, kas pirms trim gadiem „My Beautiful Dark Twisted Fantasy”. Šis ir ekstrēmākais un dārdošākais Vesta albums viņa karjerā, kurā hip-hop mūziku brīžiem nomāc griezīgas electro, acid-house un pat industrial mūzikas skaņas. Savukārt pats Kanjē ārdās tik monstrāli, kā to sen nav darījis.”. Jūnija albums #1.



1.Daft Punk – "Random Access Memories"
Release date: 20/05/2013
Label: Columbia
AMG rating: 10/10 (7.9)

AMGmusic rakstīja: „Der paturēt atmiņā, ka house mūzika (un tā ir pamatā slavenajam albumam „Homework”) „per se” ir radusies no disko mūzikas. Ja neticat, paklausieties disko ierakstus no vēlīniem 70’tajiem, tad kaut ko no sākumposma „chicago-house” un tad, piemēram, „Around The World”. Otra lieta, kas jāatceras, Daft Punk dalībniekiem tūlīt būs 40. Kas ir loģiski šādā vecumā? Jā, atcerēties saknes, priekštečus, un galu galā vienkārši darīt to, ko sirds visvairāk vēlas. To arī duets ir izdarījis šajā albumā. Pirmais (arī otrais un piektais) iespaids ir mānīgs. Būtībā „Random Access Memories” IR tas pats Daft Punk. Vienkārši semplu, bungu mašīnu un datoru vietā šeit pulti savās rokās pārņēmuši cilvēki, kas gan dzied, gan spēlē dzīvās bungas, ģitāras, klavieres un citus instrumentus, gan vienkārši piešķir albumam cilvēcīgu, mazliet sentimentālu noskaņu. Noskaņu, kas Daft Punk nekad nav bijusi raksturīga, bet acīmredzot vienmēr sēdējusi iekšā, maskējusies aiz robotu maskām. Taču arī maskas noveco, tās kļūst par smagu, un rodas vēlēšanās būt pašiem.

Tālāk seko piņķerīgākā lieta. Būt pašiem ir forši, bet, ja tu esi pacēlis mūzikas latiņu tik augstu, ka tur pat Sergejs Bubka nepārlēktu savā labākajā formā, ir jādomā, kā to noturēt. Interesantākais, ka klausoties „RAM”, nevienā mirklī nerodas sajūta, ka Daft Punk būtu uz šo jautājumu dziļi iespringuši. Tik dabisks, mierpilns un pat nirvānisks izklausās ieraksts, lai es spētu noticēt, ka pie šī albuma ir lieti sviedri, vai strādāts neticamos perfekcionisma apstākļos, kā to norādījis viens no albuma viesiem, disko mūzikas leģenda Džordžio Moroders. Šis nav vienkārši disko ieraksts. Tā ir cieņas atdošana un sava interpretācija par veselu mūzikas laikmetu, kas tādu profesionāļu rokās kļuvusi par jaunu šedevru.”. Maija albums #1.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru