The xx – „Coexist”
Release date: 10/09/2012
Label: Young Turks
AMG rating: 8/10
Ak, nabaga The xx! Knapi trīs gadi pagājuši, kopš
viņi no nevienam nezināmas, nepretenciozas un izteikti intravertas grupas
kļuvusi par apvienību, no kuras visi gaida tikai un vienīgi ko ģeniālu, izcilu
vai – ļaunākajā gadījumā – vismaz iepriekš nedzirdētu. Nemaz nepaturot galvā
faktu, ka tad, kad iznāca grupas debijas albums „xx”, visi četri (nu jau trīs)
tās dalībnieki bija padsmitnieki bez jelkādas nopietnas pieredzes mūzikā. Taču
sniega bumba ir no kalna novēlusies, fanu pūlis, ieskaitot daudzus mūzikas
kritiķus/apskatniekus, visā pasaulē mērāms jau miljonos, un te nu mēs esam –
The xx beidzot sadūšojušies otrajam studijas albumam.
Kamēr neesmu izplūdis
nevajadzīgos sīkumos un detaļās, par pašu galveno – neapšaubāmi „Coexist”
saturiski nav vienā līmenī ar 2009.gada „xx”. Nav. Taču kaut kā neviļus rodas
jautājums, vai tam vispār bija jābūt vienā līmenī? Citiem vārdiem sakot, vai,
izmantojot tos pašus instrumentus un tās pašas sastāvdaļas, ir vispār iespējams
radīt ko tik sensacionālu, ko pirms trim gadiem šiem trim londoniešiem izdevās
dāvāt pasaulei?
Iespējams, ka ir, taču es
gribētu tomēr aicināt „Coexist” uztvert kā turpinājumu „xx”, kā piedevu. Neba
gluži „b-pušu” izlasi, jo šeit tāpat ir vesela kaudze lietu, par kurām spiegt
un priecāties (par tām zemāk), bet kā kaut kāda posma noslēgumu. Nav šaubu, ka
trešo reizi šī formula nenostrādās, un The xx ir jādomā par jauniem
ingredientiem, jaunām muzikālām vēsmām, ja viņi vēlas apliecināt savu piederību
21.gadsimta mūzikas elitei, taču pagaidām viņi ir pelnījuši izbaudīt un
parotaļāties ar to, ko paši tapinājuši. Un, bļāviens, kā viņiem tas izdodas!
Lai arī „Coexist” ir stāsts
par vientulību, šķiršanos un vilšanos attiecībās, dīvainā kārtā šis albums
šķiet gaišāks par debijas ierakstu. Jau pirmais singls un plates ievadošais
„Angels” ir viena no mīlīgākajām un romantiskākajām grupas balādēm, bet šajā
sakarā vēl ģeniālāks ir vidusdaļā atrodamais „Sunset”. Sāpīga šķiršanās un tās
sekas, izmantojot Romijas un Olivera duetu, ir pasniegta kā skumja, taču
akceptējama lieta, paskaidrota no divām pusēm: Romijas „I always thought it was sad / The way we act as strangers” pret
Olivera „You were more than just a friend
/ It never came to an end / I can’t bear to see you”. Bez drāmas, bez
pārmetumiem, vienkārši klusi paskaidrojot. Turklāt, kā jau ierasts The xx gadījumā, izdziedāts nevis duetā, bet tā, ka rodas sajūta - abi atrodas divās pasaules pretējās pusēs un viens otru nedzird. Fantastisks ir arī Olivera Sima teju solo gabals "Fiction".
Tomēr pati galvenā lieta, par
ko priecāties „Coexist” sakarā, ir grupas skaņu vīra Džeimija Smita, kurš jau
atkal vienpersoniski miksējis un producējis albumu, māka spēlēties ar skaņām,
pludināt 4/4 ritmu ar 2step/garage, blēdīties ar klusuma pauzēm, kur prasās
kreščendo un otrādi, un no minimālisma radīt ko tik piepildītu un siltu. Tas
pilnā mērā izpaudās arī „xx” platē, taču šeit, kur dziesmas nav tik spēcīgas
pašas par sevi, krīt ausīs vēl vairāk. Tieši viņa centrālā loma The xx sastāvā
arī rada pārliecību, ka grupai ir, kur augt, mainīties un pilnveidoties.
The xx būtībā jau savu ir
panākuši. Nemaz nerunājot par milzīgo ietekmi un izaugsmi, ko The xx ir
veicinājuši konkrēti r’n’b mūzikā (How To Dress Well, Active Child, The Weeknd
– šie visi mākslinieki debitēja PĒC The xx debijas albuma. Sakritība?), ikdienā
saskaroties ar jaunajiem māksliniekiem, ir spēcīgi sajūtams šīs grupas rokraksts
dažādākajos mūzikas stilos. Vienmēr esmu uzskatījis, ka izcilas ir tās grupas,
kuras kopē vai kaut nedaudz atdarina. Un The xx gadījumā tas tā notiek. Ļausim
viņiem nosvinēt šo sasniegumu un posmu, un priecāsimies, ka tam par godu The xx
ir palutinājuši mūs ar sasodīti labu plati, kas jau atkal mutuļos sirdis un
radīs veldzējošās sajūtas attiecībās un mīlestībā vīlušos cilvēkos.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru