Kendrick Lamar – „good kid, m.A.A.d city”
Release date: 22/10/2012
Label: Polydor
AMG rating: 9/10
Ak, šī trauslā robeža starp
komerciālo un nekomerciālo. Starp populāro un šaurās aprindās zināmo. Starp meinstrīmu un andergraundu. Daudzu mūzikas snobu-prāt, arī starp „slikto” un
„labo”. Viņus var saprast, jo ir stipri garš to mākslinieku saraksts, kas,
ieguvuši vilinošus līgumus ar milzu ierakstu koncerniem, apreibinājušies ar
slavu un naudu, ir pilnībā aizmirsuši par to, kāpēc muzikālā karjera vispār
tika uzsākta. Vēl trakāk mēdz notikt ar tiem, kas visu minēto ieguvuši avansā –
vēl pirms nopietniem sasniegumiem. Pie pēdējiem vēl pirms nedēļas bija pieskaitāms
arī 25 gadus vecais Kalifornijas reperis Kendriks
Lamārs.
Kendriks Lamārs Dakvorts
izceļas uz savu pārējo kolēģu fona. Viņš nenāk no kādas vietējās bandas, bet
gan audzis pietiekami solīdi situētā ģimenē, skolas gados lepojies ar labām
sekmēm, turklāt neaizraujas ar hip-hop kultūras neatņemamo sastāvdaļu – zāles
pīpēšanu. Vienā vārdā garlaicīgs tips, teiksiet? Kā izrādās, nebūt ne, un to
Kendriks spoži apliecina savā debijas albumā „good city, m.A.A.d. kid”, kas ir
viscaur autobiogrāfisks stāsts par jaunieša dzīvi, daudzviet papildināts arī ar
padomiem no allaž gādīgajiem vecākiem. Piemēram, dziesmas „Real” nobeigumā
dzirdama Kendrika tēva norāde: „Any nigga
can kill a man. That don’t make you a real nigga. Real is responsibilty!”
Savu muzikālo karjeru Kendriks
Lamārs sāka visai agri, jau 16 gadu vecumā radot pirmo miksteipu, kam pēc pāris
gadiem sekoja vēl viens. Nokļuvis neatkarīgā leibla Top Dawg Enterteinment
uzmanības lokā, Kendriks jau tika uzaicināts doties koncertturnejā ar slaveno Game, kā viesmākslinieks piedaloties
arī pāris viņa skaņdarbos. Lielāko popularitāti gan atnesa trešais miksteips,
2010.gadā izdotais „Overly Dedicated”, pēc kā jaunieti jau uzrunāja neviens
cits kā hip-hop staigājošā leģenda Dr.
Dre, kas piedāvāja noslēgt līgumu ar viņa ierakstu kompāniju Aftermath
Entertainment. Dre un Snoop Dogg
kādā koncertā pērnā gada vasarā Kendriku paspēja nodēvēt par „New king of the West Coast”...
Viss augstākminētais gan
nenozīmē, ka mūziķa karjera un dzīve bijusi maigiem ziediņiem klāta. Viņš
uzaudzis vienā no kriminālākajām Kalifornijas pilsētām – Komptonā. Ja
pagājušajā gadā pašrocīgi izdotajā albumā „Section.80” galvenā tematika bija
noziedzība un narkotiku problēmas šajā pilsētā, tad oficiālajā debijas albumā
„good kid, m.A.A.d. city” Kendriks centrā licis pats sevi, izstāstot un
ilustrējot apkārt notiekošo no sava skatu punkta. Jau no agrīnajiem darbiem
Kendriks Lamārs ticis apbrīnots tieši sava stāstnieka talanta dēļ, tamdēļ nav
brīnums, ka šis albums drīzāk līdzinās grāmatai vai filmai, nevis mūzikas
ierakstam. Ar to gan es nekādā ziņā negribu noniecināt Lamāra mūziķa talantu,
jo arī tā viņam ir pārpārēm.
Albums jeb Kendrika
autobiogrāfija gluži nesākas ar atmiņām no bērnības, bet gan daudz spilgtāko
tīņa posmu dziesmā „Sherane a.k.a Master Splinter’s Daughter” („Seventeen, with nothing but pussy stuck on
my mental”), kurā mazliet ironiski ilustrēts, kas notiek 17gadīga puiša
prātā, īpaši saskaroties ar pavieglākas uzvedības meitenēm: „Love or lust, regardless we’ll fuck / Cause
that’s the trife in us”. Tikmēr, pat neiedziļinoties tematikā, ir vienā
mirklī sajūtams, ka turpmākā stunda paies izcili atmosfēriskā muzikālā
pavadījumā, jo tie naksnīgie bīti, maigie sintezatoru pieskārieni, par kuriem
šeit atbildīgs The Bizness, ir
perfekta hip-hop un soul mūzikas sintēze. Turklāt tas ir tikai sākums, pirmā
nodaļa, pēc kuras viss interesantākais vēl tikai priekšā. Tur jūs sagaidīs gan intriģējoši
piedzīvojumi, gan ar laiku nākošas atklāsmes par dzīvi, kas pieaugušajiem varbūt
šķiet loģiskas, gan pieļautas kļūdas, gan izcīnītas veiksmes – viss pasniegts
brīnišķīgā hip-hop/r’n’b’/soul
mūzikas mērcē, kuras sastāvdaļas rotā arī interesanti sempli no Beach House, Twin Sister, Dženetas
Džeksones u.c.
Pēdējo izcilo hip-hop albumu
2010.gadā izdeva Kanjē Vests, un tolaik vairākkārt uzsvēru, cik vienoti,
saskanīgi un organiski tur izklausās vesela plejāde dažnedažādāko producentu un
pieaicināto reperu. Gluži to pašu var teikt par šo ierakstu. Tajā producentu
statusā ir gandrīz vai neskaitāms daudzums cilvēku, sākot no tādiem grandiem kā
Dr. Dre, Farels Viljamss, Just Blaze un Scoop DeVille, beidzot ar vidējam
klausītājam neko neizsakāmiem vārdiem. Tam visam acīmredzot ir viens
izskaidrojums: ja Tavā rīcībā ir tik nevainojams un grūti sabojājams materiāls,
kurš šajā gadījumā ir arī konceptuāls, tas turas kopā pats, un to nepieciešams
tikai mazliet izskaistināt.
Blakus Frenkam Oušenam
Kendriks Lamārs ir jaunais r’n’b/hip-hop spīdeklis, kam uzmanību pievērsīs ne
tikai mūzikas speciālisti, kaismīgi blogeri un ietekmīgi kritiķi, bet arī
populārākās radiostacijas, mūzikas televīzijas un šovu zvaigznes un
zvaigznītes. Kas par to? Galu galā, vai „Smells Like Teen Spirit” ir mazāk
vērtīgs tikai tāpēc, ka to regulāri atskaņoja MTV? Turklāt Latvijas kontekstā
tas nespīd šā kā tā, jo pie mums hip-hop un r’n’b vispār skaitās sliktais
tonis. So what? Paši vainīgi. Šis
darbs, kam pirmdien būs nedēļas jubileja, jau šobrīd saucams par klasisku un
hrestomātisku.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru