26 oktobris, 2012

ALBUMS: Kendrick Lamar – good kid, m.A.A.d city

Kendrick Lamar – „good kid, m.A.A.d city”

Release date: 22/10/2012
Label: Polydor
AMG rating: 9/10

Ak, šī trauslā robeža starp komerciālo un nekomerciālo. Starp populāro un šaurās aprindās zināmo. Starp meinstrīmu un andergraundu. Daudzu mūzikas snobu-prāt, arī starp „slikto” un „labo”. Viņus var saprast, jo ir stipri garš to mākslinieku saraksts, kas, ieguvuši vilinošus līgumus ar milzu ierakstu koncerniem, apreibinājušies ar slavu un naudu, ir pilnībā aizmirsuši par to, kāpēc muzikālā karjera vispār tika uzsākta. Vēl trakāk mēdz notikt ar tiem, kas visu minēto ieguvuši avansā – vēl pirms nopietniem sasniegumiem. Pie pēdējiem vēl pirms nedēļas bija pieskaitāms arī 25 gadus vecais Kalifornijas reperis Kendriks Lamārs.

Kendriks Lamārs Dakvorts izceļas uz savu pārējo kolēģu fona. Viņš nenāk no kādas vietējās bandas, bet gan audzis pietiekami solīdi situētā ģimenē, skolas gados lepojies ar labām sekmēm, turklāt neaizraujas ar hip-hop kultūras neatņemamo sastāvdaļu – zāles pīpēšanu. Vienā vārdā garlaicīgs tips, teiksiet? Kā izrādās, nebūt ne, un to Kendriks spoži apliecina savā debijas albumā „good city, m.A.A.d. kid”, kas ir viscaur autobiogrāfisks stāsts par jaunieša dzīvi, daudzviet papildināts arī ar padomiem no allaž gādīgajiem vecākiem. Piemēram, dziesmas „Real” nobeigumā dzirdama Kendrika tēva norāde: „Any nigga can kill a man. That don’t make you a real nigga. Real is responsibilty!

Savu muzikālo karjeru Kendriks Lamārs sāka visai agri, jau 16 gadu vecumā radot pirmo miksteipu, kam pēc pāris gadiem sekoja vēl viens. Nokļuvis neatkarīgā leibla Top Dawg Enterteinment uzmanības lokā, Kendriks jau tika uzaicināts doties koncertturnejā ar slaveno Game, kā viesmākslinieks piedaloties arī pāris viņa skaņdarbos. Lielāko popularitāti gan atnesa trešais miksteips, 2010.gadā izdotais „Overly Dedicated”, pēc kā jaunieti jau uzrunāja neviens cits kā hip-hop staigājošā leģenda Dr. Dre, kas piedāvāja noslēgt līgumu ar viņa ierakstu kompāniju Aftermath Entertainment. Dre un Snoop Dogg kādā koncertā pērnā gada vasarā Kendriku paspēja nodēvēt par „New king of the West Coast”...

Viss augstākminētais gan nenozīmē, ka mūziķa karjera un dzīve bijusi maigiem ziediņiem klāta. Viņš uzaudzis vienā no kriminālākajām Kalifornijas pilsētām – Komptonā. Ja pagājušajā gadā pašrocīgi izdotajā albumā „Section.80” galvenā tematika bija noziedzība un narkotiku problēmas šajā pilsētā, tad oficiālajā debijas albumā „good kid, m.A.A.d. city” Kendriks centrā licis pats sevi, izstāstot un ilustrējot apkārt notiekošo no sava skatu punkta. Jau no agrīnajiem darbiem Kendriks Lamārs ticis apbrīnots tieši sava stāstnieka talanta dēļ, tamdēļ nav brīnums, ka šis albums drīzāk līdzinās grāmatai vai filmai, nevis mūzikas ierakstam. Ar to gan es nekādā ziņā negribu noniecināt Lamāra mūziķa talantu, jo arī tā viņam ir pārpārēm.


Albums jeb Kendrika autobiogrāfija gluži nesākas ar atmiņām no bērnības, bet gan daudz spilgtāko tīņa posmu dziesmā „Sherane a.k.a Master Splinter’s Daughter” („Seventeen, with nothing but pussy stuck on my mental”), kurā mazliet ironiski ilustrēts, kas notiek 17gadīga puiša prātā, īpaši saskaroties ar pavieglākas uzvedības meitenēm: „Love or lust, regardless we’ll fuck / Cause that’s the trife in us”. Tikmēr, pat neiedziļinoties tematikā, ir vienā mirklī sajūtams, ka turpmākā stunda paies izcili atmosfēriskā muzikālā pavadījumā, jo tie naksnīgie bīti, maigie sintezatoru pieskārieni, par kuriem šeit atbildīgs The Bizness, ir perfekta hip-hop un soul mūzikas sintēze. Turklāt tas ir tikai sākums, pirmā nodaļa, pēc kuras viss interesantākais vēl tikai priekšā. Tur jūs sagaidīs gan intriģējoši piedzīvojumi, gan ar laiku nākošas atklāsmes par dzīvi, kas pieaugušajiem varbūt šķiet loģiskas, gan pieļautas kļūdas, gan izcīnītas veiksmes – viss pasniegts brīnišķīgā hip-hop/r’n’b’/soul mūzikas mērcē, kuras sastāvdaļas rotā arī interesanti sempli no Beach House, Twin Sister, Dženetas Džeksones u.c.

Pēdējo izcilo hip-hop albumu 2010.gadā izdeva Kanjē Vests, un tolaik vairākkārt uzsvēru, cik vienoti, saskanīgi un organiski tur izklausās vesela plejāde dažnedažādāko producentu un pieaicināto reperu. Gluži to pašu var teikt par šo ierakstu. Tajā producentu statusā ir gandrīz vai neskaitāms daudzums cilvēku, sākot no tādiem grandiem kā Dr. Dre, Farels Viljamss, Just Blaze un Scoop DeVille, beidzot ar vidējam klausītājam neko neizsakāmiem vārdiem. Tam visam acīmredzot ir viens izskaidrojums: ja Tavā rīcībā ir tik nevainojams un grūti sabojājams materiāls, kurš šajā gadījumā ir arī konceptuāls, tas turas kopā pats, un to nepieciešams tikai mazliet izskaistināt.

Blakus Frenkam Oušenam Kendriks Lamārs ir jaunais r’n’b/hip-hop spīdeklis, kam uzmanību pievērsīs ne tikai mūzikas speciālisti, kaismīgi blogeri un ietekmīgi kritiķi, bet arī populārākās radiostacijas, mūzikas televīzijas un šovu zvaigznes un zvaigznītes. Kas par to? Galu galā, vai „Smells Like Teen Spirit” ir mazāk vērtīgs tikai tāpēc, ka to regulāri atskaņoja MTV? Turklāt Latvijas kontekstā tas nespīd šā kā tā, jo pie mums hip-hop un r’n’b vispār skaitās sliktais tonis. So what? Paši vainīgi. Šis darbs, kam pirmdien būs nedēļas jubileja, jau šobrīd saucams par klasisku un hrestomātisku.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru